Film: From Bedrooms to Billions – Inntrykk

I går så jeg dokumentarfilmen From Bedrooms to Billions.
Filmen tar for seg oppveksten av den britiske spillindustrien, helt fra starten på tidlig 80 tall hvor de fleste av spillene ble utviklet av ungdommer på soverommet, til i dag hvor det nå er gigantiske teams på hundrevis av personer som skal til for å lage et storspill.

Synes filmen var ganske god, det var ikke så veldig mye nytt for meg i den, men det var jo morsomt å se starten på spillindustrien bli forklart av dem som faktisk var en del av den.
Spesielt første del av filmen var interessant da den fokuserte på tiden rundt Zx Spectruom og Commodore 64. I England var ZX Spectrum veldig populær slik at Commodore 64 falt litt i bakgrunnen i motsetning til her til lands hvor jeg ikke tror Spectrum var særlig utbredt, jeg så ihvertfall aldri en.

Interessant å høre at det i Englang versus her i Norge virker som det var veldig mange som skrev inn såkalte type ins, altså spillkode som var i spillblader. Når en skrev disse inn på sin maskin så fikk en faktisk et helt fungerende spill, vel Helt til en slo av strømmen 😛
Det var ikke så mmange som gjorde dette her til lands, eller ihvertfall ikke i min omgangskrets.
Mot slutten ble filmen litt tørr da den fokuserte mer på selve business delen av industrien.


Ahh, the memories

Skulle gjerne sett at den hadde fokusert litt mer på selve spillene, for det er utrolig mange flotte spill fra den tiden, men det var uansett morsomt å se intervjuer med mange av de som stod bak spill jeg likte veldig godt som liten som Peter Molyneux, Jeff Minter, David Braben, Rob Hubbard, Ben Daglish og mange mange flere.


Det var morsomt å se folk som faktisk jobbet i Ocean og Imagine og U.S Gold, logoer jeg ofte så på spillcovre i gamle dager 🙂
Amiga snakket de såvidt om, det var også litt skuff, men det kommer faktisk en oppfølgerfilm som bare fokuserer på den neste år. Det blir morsomt!
Verdt en titt denne her vil jeg si, spesielt om du er litt nysgjerrig på hvordan spillverdenen var på 80 og 90 tallet.
From Bedrooms to billions kan kjøpes på Steam nå.

Trailer for filmen:

Bilder: Google og Lemon64
#spill #gaming #film #retro #c64 #commodore64 #zxspectrum #frombedroomstobillions #ocean #imagine #usgold

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg