Gratulerer med 30 årsdagen Commodore 64

Tro det eller ei med den gamle gråe brødboksen er faktisk rukket å bli 30 år gammel. Tenk jeg er ett år eldre enn maskinen.
Det var min aller første spillmaskin og jeg husker enda da jeg fikk den til jul en gang på 80 tallet. Dessverre husker jeg ikke hvilket år det var.. men etter litt forsking på nettet fant jeg ut at spillsamlingen jeg fikk med maskinen kom ut i 1988 så da er det jo gode odds for at det var det året. The power of the internet, never ceases to amaze.

Spillsamlingen jeg fikk med maskinen (det var mange slike spilsamlinger, hadde noen slike)

Husker jeg satt på julaften og spillte slap fight, rastan og bubble bobble 🙂
Ikke var det bare bare å få startet opp spillene heller. Her måtte det tastes rett og fspoles rett ifall det spillet jeg ville spille ikke var i starten på kassetten. Tror jeg brukte å notere ned hvor langt jeg måtte spole for å starte spill hehe.
Tenk da rakk en enkelte ganger å lese ut et donald blad før spillet var ferdig lastet inn. (noe å tenke på når en klager over lange loadetider på dagens spill 😛
Spillene var nemmelig på kassetter på den tiden (det kom en diskettstasjon som lastet inn spillene mye kjappere etterhvert, men jeg hadde bare kassettspiller)


KAssettspilleren og spillet Rainbow Islands

Joysticken en styrte spillene med. Dette var min favoritt, Zip Stick het den. Brukte den også til amigaen da de virket der C64 stikkene hadde bare en knapp, de to en ser på bildet fungerer soms amme slik at både høyre og venstrehendte skulle kunne bruke stikken. Dette gjorde at spillutviklere måtte finne på smarte løsninger for kontrollene i spill. Dog kunne de nok ha prøvd litt hardere når det komemr til slåssespillet  Renegade, hvor en måtte bruke space bar på tastaturet for å sparke. Ganske uspillbart i praksis. Tror jeg prøvde å spille det spillet med bare tastaturet etterhvert.

Commodore er også kjent for sin flotte lyd, SID chip het maskinens lydenhet og den kunne produsere virkelig flott musikk.
Den har et spiesielt særpreg og en kan med en gang gjenkjenne at dette er musikk fra C64 når en hører den, bare hør etter på filmene under 🙂

Så mange gode spillminner, bubble bobble, rastan, slap fight, arkanoid og senere Rainbow Islands, Super Wonderboy, Yogi’s great escape, Mask Two, Ghouls n ghosts, spy vs spy serien, The last ninja, Ghostbusters og Ghostbusters 2 (hvor aldri andrebrettet ville funke på mit spill). og så mange mange flere.

Ofte hadde c64 spillene veldig fine covre, flotte detaljerte tegninger.
Those were the days…

Noen spil jeg husker godt:

Min gamle Commodore 64 ligger oppe langt bak på familiens kvist så hvem vet når jeg får se den igjen. Lurer på om den virker enda..

Hadde du Commodore 64? Noen spill du har gode minner fra?

En film som viser mange av spillene i den første spillsamlingen jeg fikk med maskinen:

OG om du har lyst å se hvordan det faktisk var å loade inn et commodore 64 spill så ta en titt på denne filmen. Her loades spillet Batman: The caped crusader inn med laodeskjerm og alt. Morsomt 🙂

Bilder: Lemon 64 og gamefaqs

4 kommentarer
    1. Hva.. ingen bluescreen med Syntax Error.. og hva med Floppydisken! 😀
      Hadde mange lange kvelder sammen med mine foreldre der vi spilte summer og wintergames 😀

    2. Lita: Ahh floppy disks, luksussen av superfast load times 😉
      Huff ja, tenk å bruke 15 min på å laste et spill for så å få error. Var det bare en ting å gjøre, try again 😛
      Summer games, Winter games, World games, hypersports, ahh the sports games 🙂

    3. mm, er god familie underholdning det! Angrer jo som en hund på at vi gav den videre da jeg fikk en Atari i steden… skulle hatt den i kjelleren skulle jeg!

    4. Lita: Savner min også, sniff.. Vært morsomt å sett om den faktisk funker og nå er det jo ikke så farlig med lang loadetid heller, nok av ting å holde seg opptatt med, thank you internet 😛
      Hvilken atari var det du hadde forresten?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg