Good old games – Rainbow Islands (commodore 64)

Ahh Rainbow Islands på commodore 64. Opprinnelig var Rainbow Islands et arcadespill som kom ut i 1987, men det er altså Commodore 64 utgaven som kom ut i 1990 jeg tenker på her.

Husker jeg først ble gjort oppmerksom på det spillet da jeg var vel en tja skal vi si 8 -9 år gammel? Av en kompis hvis bror hadde spillt det på en spillbutikk og det var visst det beste spillet ever.
Det jeg husker av hans forklaring var noe med regnbuer og bobbler.

Uansett var det spillet så bra at om jeg kunne skaffe det kunne jeg få kopiere alle spillene jeg ville hos dem hehe.
En stund senere var familien på ferie i sverige, det var alltid så mange spennende spill å se i butikkene der husker jeg. 😉

Og tro det eller ei der var Rainbow Islands.
Det sto mellom Rainbow Islands og noe annet, men jeg husker ikke helt hva.
Akkurat der og da var det nok mest det å kunne kopiere alle spillene jeg måtte ønske jeg tenkte på så jeg valgte Rainbow Islands. Jeg angrer ikke på det valget.

Da jeg fikk sett nærmere på spille så jeg at det jo var oppfølgeren til Bubble Bobble, et av de aller første spillene jeg fikk ever, og et veldig morsomt platform arcade spill.


Bubble Bobble

Rainbow ISland var noe ganske annet enn Bubble Bobble dog.
Det var også et platformspill, men her var det ikke bare enkeltskjermer hvor en skulle beseire alle fiender for å komme videre.


Starten på det aller første brettet

Rainbow Islands er et platformspill hvor poenget er å klatre oppover mot slutten på brettet, altså skjermen scroller oppover og ikke til siden som i feks Super Mario Bros.
Til hjelp kan en mane frem regnbuer, disse kan en både bruke som platformer en kan stå på, samt som våpen for å beseire fiender.
Spillet har et hav av henneligheter og gjenstander å finne. Blant annet er det en rekke diamanter på hver verden, får Disse er vanskelige åfinne, men om en klarer å samle opp alle diamantene på alle verdenene vil en få tilgang til en hemmelig øy.
Jeg husker jeg håpet og håpet at akkurat den fargede diamanten skulle dukke opp.
Jeg tror det faktisk er et mønster på hvordan de enkelte diamantene kommer, men jeg aner ikke hva det er, og ihvertfall ikke da.


Noen brett videre på Insect Island

Så digg med hemmeligheter på spill, liksom noe å strebe etter.
Spillet er vedlig fargerikt, ja det ser nesten ut som en regnbue selv til tider hehe.
Hver verden er en øy med et eget tema.
Den første øya er Insect Island, en fargerik idyllisk øy med grønt gress og en masse søte insekter som fiender.
Senere har vi øyer som Monster Island som har fiender som vampyrer og zombier, og Combat Island som har søte små krigskjøretly som fiender.


Combat Island

Og la oss ikke glemme den fine musikken spillet hadde, det var en variant av den passende “Over the Raibnow” fra the Wizard of Oz filmen. (denne melodien er blitt endret på senere utgivelser av spillet pga rettigheter, spill var visst ikke så nøye på slikt før i tiden).
High Score melodien var også veldig fin.

Og tro det eller ei, spillet hadde faktisk både lydeffekter og musikk (det var slettes ikke alle spill som hadde dette på commodore 64, ofte måtte en velge enten eller).

Det var et lite problem med spillet jeg slet med en god stund (vel på den tiden annså jeg det som et stort problem).
På commodore 64 kom spillene på kassetter (slike en hørte på musikk på), det tok laaang tid å laste inn spillene, og enkelte spil måtte laste inn hvert brett separat (likte aldri det, var nok å måtte vente lenge en gang).
Det gikk greit å laste inn Rainbow Islands, men det ble fort verre når jeg kom til øy nr 2.
Spillet ville rett og slett ikke laste inn neste øy. Det stod snu kassetten, og jeg snudde kassetten, jeg ventet og ventet og spolte og styrte, men nei jeg fikk ikke inn øy nr 2. Husker jeg spillte mange ganger og bare håpet at akkurat denne gangen skulle øy nr 2 funke.

Jeg husker ikke helt hvordan eksakt jeg fant ut av det, men det jeg måtte gjøre var å altså snu kasetten, spole den til tarten, og så bare vente. Da dukket det opp en tekst på skjermen hvor det stod skiping island, etter en god stunds venting begynte spillet å laste in øy nr2!
Problemet oppstod nok fordi øy nr1, lå på starten på side nr 2 på kassetten. Det er fordi om en så la oss si komemr til øy nr 2 og så blir game over så må en jo laste inn øy nr1 igjen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de måtte ha øy nr 1 på begge sidene, men det var vel enklere slik siden deler av spillet allerede var lastet inn eller noe. Men dette skapte ihvertfall hodebry for en liten kar hehe.


KAssettspilleren til commodore 64

Spillet var også veldig kresen på kassettspilleren (commodore 64 lastet inn spill på en kassettspiller), jeg hadde ihvertfall 2 kassettspillere, men bare den gamle ville laste inn øy nr2, den nye kassettspilleren fant aldri øya. Merkelig greier.

Jeg fikk ikke kopiere alle spillene jeg ville ha hos kompisen min, men det gjorde ikke noe, jeg fikk hadde jo Rainbow Islands 🙂

Har du spillt Rainbow Islands?

Bilder: Google, mobygames og ebay

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg