Rage – How is it five years later?

Jeg er veldig spent på det kommende fps spillet Doom, da jeg liker de to første spillene veldig godt. Skikkelige klassikere i fps sjangeren.
Men det er jo enda en stund til Doom kommer ut, det kommer ikke før i mai.
Jeg har derfor hatt lyst å spille et godt fps spill i det siste, men ikke et typisk moderne overscriptet, noe litt mer gameplay fokusert.
Derfor fikk jeg for noen dager siden ideen om å spille litt mer Rage, som jo også er fra ID Software.

Det jeg husker om spillet var vel egentlig at det var en liten nedtur etter all hypen. Det skulle bli det neste store i fps sjangeren fra skaperne av Doom med sinnsyk grqafikk, en stor verden og knallbra skyting. I realiteten så det ikke spesielt bra ut, visuelt sett var det ganske ensformig med stort sett alt i forskjellige grader av brunt overalt, det virket ikke designet for å spilles på pc og det bød på lnesten like mye kjedelig bilkjøring og dårlig impllementerte rpg elementer som skyting.

Anyways, for noen dager siden klarte jeg etter litt fikling å få loadet saven min fra sist gang og sette i gang igjen.
Og vel det var gaktisk ikke så verst. Skytingen er faktisk ganske bra i spillet, fiender reagerer veldig bra når de blir truffet, noe som er veldig viktig i et skytespill siden det jo er mye av det en gjør.

Det er fremdeles noe nesten ubeskrivelig med skytingen, eller rettere sagt kampsystemet i spilelt som føles litt merkelig, det er noe somf øles litt “off” med det, som om det er litt “vinglete”. En litt spesiell feature i spilelt er at fiender ofte fortsetter å løpe elelr sjangle fremover når en skuyter på dem, noe som gjør at kampsituasjoner fort kan bli noe kaotiske da en ikke kan holde fiender på skikelig avstand. Det føles bare litt merkelig.

Men altså alt i alt var selve skytedelen av spillet ganske morsom.
Det samme kan ikke helt sies om resten av spillet. Store deler av tiden når en spiller driver en nemmelig med alt annet enn å løpe rundt og skyte på fiender. ID software hadde virkelig lyst å hale uyt spilletiden på spilelt og det har de gjort med å lage en liten fake nesten fallouit aktig verden hvor en kan plukke med seg alt mulig av rusk som så kan craftes til items som health kits og ammo. Spillet har også landsbyer hvor en bare vandrer rundt og snakker med folk og får små random quests. Dette tar aaaalt for lang tid.

I) går hadde jeg en halvtime før leggetid hvor jeg ville shoot some guys i Rage, men jeg kaom aldri til den delen av spillet, jeg endte opp med åbare løpe fra npc til npdc og fullføre “quest objectices” som å kjøpe nye klær og å kjøre et race.
For spillet har nemmelig også bilkjøring. Det er slik en kommer seg fra landsbyer til landsbyer og også til actionbrettene hvor spillet blir en skikkelig fps hvor en loffer dunt forskjellige miljøer og skyter på fiender.

Det føles bare ikke som landsbyene med sine quests og bilkjøringen har en plass i spillet egentlig. De føles kunstige og lagt til bare for å få antall timer det tar å fullføre spillet opp. Det hadde vært mye morsommere å spille spillet om de bare hadde droppet disse elementene og heller fokuser på å alge en god fps.

Jeg er glad i rollespill, dert er absolutt ikke det, men i Rage føles det bare som de har presset inn disse elementene uten at de tilfører spillet noe.
Jeg tror jeg kommer til å spille det litt mer dog, bare det kommer litt skyting snart 😛
Har du spillt Rage?

Bilder: Steam
#spill #gaming #blog #pc #synsing #inntrykk #rage #fps #id #action

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg