The Evil Within – Inntrykk

Da har jeg spillt en del det nye horrorspillet The Evil Within fra Resident Evil skaper Shinji Mikami.
Spillet er et action horror spill i stil med Resident Evil 4 og spilles fra et tredjepersonsperskpektiv.
En spiller som politimannen Sebastian Castellanos som sammen med sine patnere etterforsker et massemord på et sykehus i byen Krimson City. Under etterforskingen på åstedet blir han slått bevisstløs og merkelige ting begynner å skje, mildt sagt.

Visuelt sett er spillet helt ok, det er ikke kjempepent, men heller ikke stygt det ser ut som et helt greit ps3 spill. Selv om spillet også er på nestegenerasjonskonsoller utnytter det ikke kraften i disse synes jeg (jeg spiller pc versjonen).

Det er et problem med det visuelle dog, hele spillet har nemmelig to svære sorte streker som ligger over toppen og bunnen av spillet. Dette var ganske irriterende synes jeg for en ser knapt bakken og det gjør det å finne gjenstander en kan plukke opp til en utfordring til tider.
En har for smalt innsyn til spillets verden og dette gjør at en ikke føler at en har helt oversikten, en må konstant styre kameraet for å prøve å få oversikt over situasjonen.


I’m sure that will be a kind and helpful person, I should go and say hi!

Kontrollene i spillet er heller ikke perfekt. I motsetning til f.eks resident evil 4 hvor en alltid har full kontroll. I RE 4 vet en hvilke muligheter en til enhver tid har.
Her varierer det f.eks hvordan ens karakter beveger seg, noen ganger går han veeldig sakte, noen ganger normal hastighet, noen ganger kan en løpe, andre ganger ikke. Han føles også stivere og mer upresis enn i f.eks RE 4, de sorte strekene hjelper ikke på dette da en som tidligere sagt ikke ser bakken.


Finally a gun!

Spillet er også veldig ukonsekvent på button prompts, altså det at et ikon til en av knappene på kontrolleren dukker opp når en er nær noe en kan manipulere eller plukke opp. Det vises slike ikoner på gjenstander på bakken en kan plukke opp, og på knapper eller spaker en kan dra i. Men ikke på dører en kan åpne, vinduskarmer en kan hoppe igjennom eller kanter en kan klatre over. Slik at en må egentlig bare gå rundt og trykke i vilden sky når en er nære disse. Merkelige greier.


Hhe never saw it coming

Starten av spillet var veeeldig treg, en har ingen våpen eller måter å forsvare seg på så en må bare snike seg rundt og en beveger seg sååå sakte. Spillet er heller ikke et dedikert snikespill så mulighetene en har er egentlig bare å gå veeeeldig sakte og komme seg bak fiender for så å snikangripe dem. Dette blir veldig repetitivt og kjedelig veldig fort.

Heldigvis får en etterhvert noen våpen og da tar spillet seg en god del opp.
Skytingen i spillet er nemmelig rimelig god den med tilfredstillende lyder og treffeffekter. Etterhvert begynner en å få litt ammo slik at en faktisk kan forsvare seg istedenfor å bare snike seg rundt hele tiden og da blir det straks morsommere.
Nå er det ikke slik at spillet dusjer en med ammo og våpen, det er jo fortsatt et survival horror spill, en må være forsiktig med ammobruk.


Better watch out for that guy, I think he’s bad 😛

Historien i spillet er ganske interessant. Den er gnake så forvridd og sprø til tider. En vet aldri hva som kommer til å skje, den gangen en går i kan morfe om til en sjakt som en plutselig faller ned, dører kan forsvinne. Ja alt mulig kan egentlig skje.


Detet må vel sies å være en av de mer spesielle oppgraderings skjermene 😛

Ved jevne mellomrom våkner Castellanos opp i et sinnsykehus. Det er her en liksom har ens base mellom brett, en kan også oppgradere Castellanos på forskjellige områder her. Hvor mye ammo en kan ha med seg, hvor mye skade en gjør, hvor mye helse etc.
Dette gjøres i en slags skrekkelig innretning som minner om en elektrisk sjokk stil eller noe. Sprøe greier.

På en måte er det jo interessant at alt mulig kan skje og at en ikke helt vet hva som er virkelighet, men på den andre siden når alt kan skje blir en liksom litt distansert fra alt. Det er liksom ikke så spesielt lenger når vegger tvistes om og forsvinner eller at døren en kom inn plutselig forsvinner når det skjer slike ting hele tiden. Spillet har også en ganske så creepy stemning, minner litt om silent Hill der synes jeg.


En finner notater og andre skriv her og der, minner meg om Resident Evil  😉

Hadde en ikke fått mer våpen og ammo slik at spillet fikk et litt mer actionpreg hadde jeg nok bare gitt det opp, for som snikespill fungerer det dårlig. Men enn så lenge kommer jeg til å fortsette å spille, I think I kinda like it?

Har du spillt The Evil Within?

Bilder: My pc
#spill #gaming #blog #horror #survival #action #shinjimikami #theevilwithin #evilwithin #pc

2 kommentarer
    1. Har ikke spilt det enda, blir nok litt senere en gang tenker jeg. Har også lest litt på det at kontrollen virker litt iffy og da blir jeg alltid så irritert når jeg spiller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg