Spillblog: The Forest – Surviving in the wild is a dangerous thing

I går testet jeg ut en veldig tidlig utgave av overlevelses spillet The Forest.
Spillet starter ved at en sitter ved siden av ens sønn om bord i i et fly i luften.
Så plutselig begynner det å riste og flyet styrter.
En våkner opp i ørska og ser en innfødt mann løpe avgårde med sønnen din for så å svime av igjen.

Etter en stund våkner en opp og spillet begynner.
En starter med å undersøke vrakrestene i flyet.
Her fant jeg en brannøks, en overlevelsesguide, en lighter, samt litt brus, tøyrester og litt sjokolade.

Jeg bevegde meg ut fra flyvraket og så at jeg befant meg i en skog.
I området rundt flyet var det strødd en masse koferter som jeg brøt opp for så å finne lit mere mat og annet småtteri.
Etter å ha vandret litt rundt tipset spillet meg om å sjekke overlevelsesguiden, noe jeg så gjorde.

Første tips var å bygge seg et et lite sted å sove med tak.
Til dette trengte jeg noen pinner, noen stener og en del tømmerstokker, så da var det bare å sette igang å sanke inn materialer.

Pinner fant jeg ved å kutte ned noen busker, stener var det nok av på bakken, men tømmerstokker krevde litt mer arbeid.
Da var det abre å ta et skikkelig godt grep rundt brannøksen og sette i gang og hugge.

Etter å ha felt et par trær var det omsider nok tømmerstokker og voila mitt lille skur var omsider klart til å konstrueres!
Jeg bestemte meg for å legge skuret min til stranden.
Her var det åpent og lyst slik at en har oversikt om det skulle dukke opp noen eller noe.

Det er også en del dyr rundtomkring, som øgler som kryer rundt på bakken, fugler og isnekter.
Jeg drepte en øgle og tok vare på den, både skinnet og kjøttet kunne brukes.

Neste tips fra overlevelsesguiden var å bygge et bål for å holde på varmen, steke ting osv.
Dette var fort gjort og med hjelp av lighteren var det nå fyr i bålet utenfor skuret.

Neste dag dukket det opp noen innfødte på stranden.
Først stod de bare der og glodde og jeg tenkte de kasnkej bare venliggsinnende, men bare nysgjerrige.
Men den gang ei, plutselig løp de mot meg og begynte å angripe.

Jeg slåss tappert og klarte å beseire noen av dem, men det ble for mange og jeg gikk ned for telling og det svartnet.

Jeg trodde jeg var død og det var game over, men der tok jeg feil.
Jeg våknet nemmelig opp igjen uten å vite hvor jeg var, det var helt svart rundt meg.
Jeg fant frem lighteren og tente den på, jeg befant meg dypt inne i en hule av noe slag.
Rudnt meg hang det en masse døde kropper.

Etter å ha vandret litt fant jeg et bord med en stakkar som var slått ihjel med en øks, den stod fortsatt fast på fyren.
Jeg tok øksen, nå hadde jeg ihvertfall noe litt bedre å forsvare meg med enn en liten brennøks.
Jeg fant også en nødbluss som jeg straks tente opp.
Ahh, så godt med mer lys, den lighteren var nemmelig ikke mye å skryte av som lyskilde.

Men hvordan skulle jeg finne veien ut herfra?
Jeg tenkte det var en ide å slukke nødblussen, for å spare på den, om det gikk da.
Men det skulle jeg ikke ha prøvd, for jeg slapp den nemmelig med et uhell og fikk ikke til å plukke den opp igjen!

Så da var det tilbake til ligheteren som eneste lyskilde.
Jo lenger bort jeg bevegde meg fra nødblusset jo mørkere ble det, til jeg tilslutt igjen bare såvidt så bakken rett framfor meg.

Etter litt vrien kronglete vanrding klarte jeg å finne en lommelykt, sweet sweet light!
Nå gikk det mye enklere, nå kunne jeg få mer oversikt over omgivelsene og vandringen fortsatte.
Fremdeles var det ingen utgang i sikte dog og jeg gikk og gikk.

Plutselig kom jeg over noen merkelige skapninger, de så meneskelige ut bortsett fra at de hadde flere armer og føtter og ikke noe fjes, litt vrient å huske. Freaky var de uansett, men heldigvis lot de meg være i fred. Kanskje pga. de ikke kunne se?

Fremdeles var det ingen utgang i sikte, så vandringen fortsatte. Så plutselig dukket det opp en haug med innfødte som ikke var særlig glad for å se meg, jeg la bort lommelykten og tok frem øksen i et forsøk på å forsvare meg, men i mørket var det vanskelig å se, noe de innfødte ikke så ut til å ha store problemer med. Jeg ble beseiret fort og denne gang våkne tjeg ikke opp igjen.

Synes dette spillet har potensiale, det er jo veldig tidlig enda og det med hulen har skjedd begge gangen jeg har spillt så det er ikke noe som bare tilfeldigvis kan skje.
Når og hvor de innfødte dukker opp er ikke det samme hver gang dog så hvem vet om en kanskje kan unngå det om en spiller bra.
Det ser også ut som området hvor flyet styrter heller ikke er det samme hver gang.


Mitt inventory

Utforskingen i starten, innhøstingen av resurser, hvor jeg skulle bygge skur og bålet det er helt fritt og åpent for spilleren. Var morsomt å lete blant vrakrestene etter ting som kunne brukes. En kan også kombinere ting for å lage nye ting. Som sagt mye potensiale her og utviklerne har som mål at spillet skal være en skummel åpen verden full av muligheter og frihet for spilleren.

Det er også verdt å nevne at dette er et enspillerspill, ikke noe DayZ greier her hvor spillet egentlig er laget for en masse spillere.
Her er en helt alene og har bare seg selv å stole på.
Det er snakk om en samarbeidsmodus en gang, men dette er langt i fremtiden ifølge utviklerne.

Så var det bare å håpe det faktisk blir ferdigutviklet innen rimelig tid og ikke blir et av disse early access spillene som er i en utferdig tilsatand forever.
Høres det ut som noe du kunne tenke deg å prøve?

The Forest kan kjøpes på Steam til pc nå.

Trailer for spillet:

Bilder: My pc
#spill #blog #pc #survivalhorror #survival #openworld #theforest

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg