Yakuza Ishin demo – Inntrykk

I dag har jeg testet litt demoen av det Japanske PS3 spillet yakuza ishin (Ryu ga Gotoku: Ishin).
Spillet er det siste tilskuddet til Yakuza serien med eventyr actionspill, og nytt denne gang er at handlingen finner sted i 1800s tallets japan og en nå slåss med en kombinasjon av sverd og pistol i motsetning til til nevekampene i de forrige spillene i serien.

Demoen er ikke uventet på Japansk og det jgør det jo en smule vrient å få med seg alt av både spillmechanics og story, men jeg kom meg nå et stykke fremover ved å bare følge markørene på kartet og bake opp folk som angrep meg først 😛

Slåssingen er ikke helt ille, en har tre angrepsknapper, firkant for vanlige sverdnagrep, trekant for å skyte med pistolen og sirkel for et mer fancy kombinasjonsangrep. Om en så varierer med disse knappene kan en sette sammen noen kominasjonsangrep. Det er mere til kampsystemet enn som så, men som sagt it’s in Japanese så fikk ikke med meg absolutt alle detaljene.

Sverdslag føles ganske bra, litt trøkk i dem, men pistolskytingen er ikke noe særlig, de føles som kruttlapp pistoler så ikke spesielt morsomt å bruke den delen av kampsystemet så langt.

Demoen foregikk i en høvelig stor by hvor jeg etterhvert kom frem til et badehus hvor jeg ikke uventet tok meg et bad.

Etter badet overasket jeg en tyvradd som stakka v med alle klærne mine.

Hva gjør en da? Jo en legger på sprang etter tyven i bare undertøyet 😛

Etter litt løping tok jeg fyren igjen og fikk klærne mine tilbake. Men før jeg rakk å få dem på meg kom den en hel haug sinte folk etter meg, og selv en badass kar som Ryoma Sakamoto slåss vel ikke i bare undertøyet så jeg la på sprang mot badehuset 😛

Her fikk jeg omsider på meg klærne igjen og gikk ut uten å støte på noen av mine forfølgere. Oh well, just a typical day in the life of Ryoma Sakamoto.

Etter litt trasking kom jeg til en folkemengde som stod og hoiet for some reason. En kar satt på bakken og ble plaget av en gjeng bøller. What is a guy to do? Beat them up of course!

Så det ble omsider tid for litt action, og etter litt sverding og pistolskyting gikk de ned for telling alle som en. Merkelig nok så de ikke ut til å være nevneverdig skadet i cutscenen som dukket opp etter kampen på tross av at de både hadde blitt kuttet med sverd og skutt med pistoler. De bare holdt seg litt på magen og løp vekk. Sverd og pistoler var kanskje ikke spesielt gode på den tiden? 😛

Jeg fulgte så markøren på kartet videre til et hus hvor enn del sure folk med sverd befant seg, jepp they wanted to fight. Big mistake. De ble beseiret på null komma niks, better luck next time guys! 😛

Etter dette dukket de tikke opp noen ny markør påkartet som resulterte i at jeg ikke helt viste hvor jeg skulle så jeg bare vandret litt rundt på måfå til det dukekt opp noen flere kampsekvenser. Det er litt som random battles i Final fantasy, etter litt vandring dukekr det plutselig opp folk som vil slåss.

Jeg liker at det i dette spillet ikke blir noen avbrudd før kampen starter, en slåss bare der og da. Veldig bra.
Det dropper items etter kamper, men siden det jo var på janapsk var det ikke godt å si hva disse kunne brueks til. Altlid kjekt å få stuff da. Spillet har også xp og en lærer seg nye skills etterhvert som en levler.

Spillet ser pent ut og både karakterer og omgivelser er ganske detaljert fremstilt. Det er også massevis at forskjellige ting en kan gjøre rundtom i byen, spise, kjøpe ting, dansing, høneveddeløp, matservering, kanonkulekutting og mase masse mer.

Dette er noe av det Yakuza serien er kjent for, å ha massevis å by på av morsomme side aktiviteter som karaoke, spilleautomater, sidequests, hostess clubs og mye mer.
Alt i alt var det ganske morsomt.

Hele spillet har også en harvest moon aktig modus kalt Another Life, hvor en dyrker saker, lager mat og drar på eventyr i en dungeon, noe som er helt nytt for Yakuza serien. Dette var ikke med i demoen, men høres spennende ut synes jeg.
Spillet er ikke kunngjort for utgivelse utenfor Japan, men håper det kommer hit.
Yakuza Ishin kommer ut på PS3 og PS4 22 februar i Japan.

Noe du kunne tenke deg å prøve?

Her er en trailer som viser litt av hva spillet har å by på:

Bilder: My iphone, Google, Youtube og Gamingbolt
#spill #blog #demo #yakuza #ishin #yakuzaishin #japansk #japan #sega #rpg #action #ps3 #ps4

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg