Dagen idag (igår): mekke på pc, not very fun

Dagen i dag, eller strengt tatt igår, har stort sett gått med til å skru på pc’en. Ikke noe jeg er så glad i, eller kan så veldig mye om, men det må jo til når en har kjøpt nytt til den da.
Vel okey jeg fikk sneket meg til å ta noen flere brett på Super Mario 3D Land da ;), så morsomt å faktisk ha et skikkelig bra spill å spille på 3ds!

Først var det å få inn det nye utstyret som kom i posten, det gikk faktisk rimelig greit det.
Rammen gikk greit heldigvis, det kan å være vrient å få inn rambrikkene synes jeg.
Skjermkort går stort sett greit, og det gjorde dette også.
Så var det å skru igjen maskinen og koble den opp igjen.
Men så kom det opp en beskjed på skjermen at cpu viften hadde et eller annet problem, typisk, så da var det å ta ut alle ledninger og skru opp hele maskinen igjen. Ahh, det var en ledning som hadde lagt seg opå cpu viften, da så jeg ihvertfall hva som var galt, det er neimen ikke alltid en gjør når noe er galt med pc’en.

Skrudde sammen maskinen, koblet til alle ledningene og så var det å slå på.
Denne gangen funket heldigvis allt og jeg fikk installert windows 7 slik at jeg fikk brukt all den nye rammen i maskinen.
Må si jeg ble ikke superimponert over ytelsen på det nye skjermkortet, det var bedre enn det gamle, men 1500 kr bedre? Nei det vil jeg ikke si. Det er nok prosessoren i maskinen som er flaskehalsen dog, så ikke mye å gjøre med det. Irriterende dog. MEn er jo sånn det er å oppgradere pc, en vet aldri helt hvor mye bedre maskinen blir før en faktisk får prøvd de nye delene i sin egen.

Senere på dagen tenkte jeg at jeg skulle sette inn det gamle skjermkortet bare for å liksom sjekke forskjellen mellom de to. Så da var det nok en gang å koble fra maskinen skru den opp, ut med nye skjermkortet og inn med det gamle. Det gikk greit, maskinen startet opp og alt funket heldigvis som normalt.
Ytelsen var litt dårligere på det gamle skjermkortet joda det stemte det.

Jaja tenkte jeg, får vel ta å sette inn det nye skjermkortet igjen. Koble fra, skru opp etc etc..
Når pc’en endelig var satt opp med ledninger og allting igjen gjenstod det bare å slå den på så var jeg endelig ferdig med pc skruing for denne gang.

Men neida, nå fant ikke maskinen ene harddisken, og ikke hvilken som helst harddisk, nemmelig systemdisken med windows 7 på så den gikk ingen steder, stod bom fast.
Oh boy, typisk.
Nok en gang var det å koble ut alt og løfte maskinen til siden for å skru den opp.
Nei jeg kunne ikke se noe som ikke stemte oppi der jeg, lirket litt på ledninger til harddiskene og slikt, men var jo ikke så mye annet å gjøre enn å bare skru den sammen igjen og håpe på det beste.
Neida, fortsatt samme beskjed. Må innrømme at jeg var temmelig lei av å drive å bære og skru opp og ned den

maskinen nå, den er nemmelig ikke liten, se bare her:

Og dette er ikke for å skryte eller noe slikt, den er altfor stor, jeg skulle mye heller hatt en langt mindre maskin, men sånn det kan gå når en får hjelp til å kjøpe pc deler..
Og tung er den også, spesielt når en har bært på den 10 15 ganger før, fikk jeg en ekstra treningsøkt ihvertfall.

Jeg skrudde den opp atter en gang og denne gangen tok jeg ut og inn alle harddisk kabler, nå var jo også endelig blitt smart nok til å ikke skru igjen hele maskinen før jeg testet om den funket, noe den såklart ikke gjorde.
Da jeg tittet oppi maskinen denne gangen kom jeg på å ta ut og inn harddiskledningen som stod i selve hovedkortet på maskinen til den harddisken som ikke funket. Fram til nå hadde jeg jo håpet at det bare var å lirke og styre litt med kablene på alle harddiskene for at ting skulle funke igjen, men når det ikke funket var det å gå nøyere til verks.

Bingo, der funket endelig maskinen igjen, takk og lov, endelig skulle det bli slutt på all løftingen, skruingen og kabel styret, nå var det ikke lenger så farlig at det nye skjermkortet ikke var så mye bedre enn det gamle, jeg var bare glad for at maskinen funket igjen og at jeg slapp og styre mer med den 😉

Liker du å skru på pc?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg