Spilljorunalister = lite peiling?

Det har slått meg gjentatte ganger at de som faktisk jobber med å skrive om spill ofte virker som de slurver mye og ofte egentlig ikke vet særlig mye om det de skriver. Det virker ofte som jeg kan mye mer enn de som faktisk jobber med det.
Jeg lurer litt på om dette kan ha noe med at jeg rett og slett bare elsker spill av egen fri vilje og bare liker å lese nyheter og følge med på det som skjer i spillindustrien av meg selv kontra det å liksom måtte gjøre det pga. jobben.

Men om så er tilfelle så må jeg si at disse folkene ikke er på rett jobb. La nå ikke Call of Duty spilleren skrive om det neste Fifa spillet om han ikke har noe peiling om dette, få heller inn noen som faktisk liker og kjenner til Fifa. Eller få nå folk til å faktisk sette eg inn i det de skriver om, går ikke dette så dropp hele artikkelen.

Det er fryktelig irriterende å sitte å lese i diverse spillblad og spillsider der feilinformasjon stradig vekk blir spredd.
Eller rett og slett artikkler av folk som virkelig ikke har skjønnt eller satt seg inn i det de snakker om.

Ta bare f.eks nyeste Gamereactor bladet, her får vi opplyst om at Kingdom Hearts og Zelda: Ocarina of Time 3D er lanseringstittler til 3DS. Noe de selvsagt ikke er, Kingdom Hearts vet vi så og si ingenting om enda, og Zelda ryktes at skal komme til sommeren, men det er allt vi vet så langt. At folk ikke klarer å sjekke opp ting før de publiserer det.
De sprer jo faktisk feilinformasjon.

I samme blad finner vi en artikkel av en eller annen kar som har fått det for seg at spill som kommer ut på slutten av denne konsollgenerasjonen skal ha dårligere grafikk enn spill som kom før pga 3D og bevegelseskontrollene Move og Kinnect. Vedkommende har virkelig ikke klart å skjønne at det jo selvfølgelig ikke er spill laget for 3D og bevegelseskontrollere som skal pushe grafikken i disse konsollene mot slutten.
Alle spill som støtter 3D har nedskalert grafikk under 3D modusen, men en kan fiaktisk så av 3D funksjonen i alle spillene og da blir f.eks PS3 spillet Killzone 3 langt penere enn Killzone 2 i motsetning hva artikkelforfatteren påstår.

At et “seriøst” spillblad som Gamereactor lar slikt som dette komme på trykk sier jo litt om bladet.
Ikke at jeg holder Gamereactor bladet så veldig høyt da, men synes nå de kan spare seg for slike useriøse artikkler som dette.
Og dette er selvsagt bare et par eksempler. Det er langt ifra bare Gamereactor som sliter med dette problemet.

Og jeg vet selvsagt ikke allt, laaangt derifra, men en har jo lært seg en del etter å ha fulgt med på spillindustrien i så mange år som jeg har.
Når jeg ser feil som dette så blir jeg ikke bare irritert, jeg synes det er synd også, for tenk så mange som faktisk tror på denne feilinformasjonen?

Jeg har noen ganger tenkt på å kanskje prøve å komme innenfor spillbransjen på nyhets og artikkelsiden, men jeg har vegret meg fordi jeg rett og slett elsker spill for mye. Jeg vil ikke havne i en posisjon der jeg må “lære” om et spill jeg overhodet ikke har noen interesse av. Og anmelde spill har jeg liten interesse av også,  da jeg ikke tvinger meg igjennom spill.
Samtidig får slike useriøse artikkler meg til å nesten vurdere det litt igjen, når folk som faktisk jobber med slikt ikke kan bedre enn som så.

Fryktelig irriterende..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg