Zelda serien har 25 års jubileum

I går 21 februar var det 25 år siden det første Zelda spillet kom ut.
Opp igjennom årene har det blitt bra mange spill i denne serien.
Noen av dem blant de aller aller beste, og andre blant de verste.
Zelda serien er jo en serie som faktisk har klart overgangen fra 2d til 3d veldig godt, ikke så mange spillserier som klarer det.
I de senere år synes jeg egentlig serien har begynt å stagnere en del, det blir liksom bare mer av det samme.
Personlig synes jeg serien nådde sitt høydepunkt med Zelda: Ocarina of time, som er et av mine favorittspill.
Jeg er ikke særlig spent på det kommende Zelda: Skyward sword, minner mye om Twilight Princess og skal jo ha enormt med wiimote risting også, ikke noen fan av slik risitng, kommer bare i veien for selve spillopplevelsen, og tilføyer ingenting synes jeg.

Tenkte jeg skulle nevne de Zelda spilene jeg har prøvd, samt en setning el to om hva jeg synes.

The Legend of Zelda (NES) – Det aller første Zelda spillet. Har selv spillt dette veldig lite, ikke klart det. Tror jeg lånte det på NES tiden dog. Føles kanskje litt simpelt nå, men spillbarheten er der. Aldri blitt til at jeg har satt meg skikkelig ned og spillt det ut.

Zelda 2: The Adventure of Link (NES) – Jeg har heller ikke spillt dette særlig mye. Som med det første spillet lånte jeg det litt, men aldri klart det eller kommet særlig langt. Dette spillet er litt annerledes enn resten av Zelda spillene da det hovedsaklig spilles sett fra siden som et Mario spill. Spillet har også flere rpg elementer enn de andre Zelda spillene, en kan gå opp i level f.eks.

Zelda: A Link to the Past (SNES) – Også et veldig bra spill, veldig stort og masse og utforske her også. Har faktisk ikke spillt dette spillet så veldig mye selv, vi lånte det litt på snes tiden, men fikk det aldri selv. Har det på gba nå, men ikke blitt til at jeg har satt meg skikkelig ned med det.

Zelda: Link’s Awakening (GB) – Også veldig bra, minner en god del om Link to the Past visuelt sett. Handlinger finner sted på en øy ute i havet. Stort eventyr dette også, litt gjesteopptredener fra noen Mario karakterer faktisk. Har klart dette spillet. Dette spillet fikk senere en DX version i farger for Gameboy color, denne versjonen inneholdt også en ekstra dungeon samt noen andre småting. Er denne versjonen jeg har.

Zelda: Ocarina of time (N64) – Det beste spillet etter min mening, praktfullt svært og fritt eventyr, men klassisk musikk og kjempegod spillbarhet.  Har klart dette spillet. Gleder meg til remaken på 3DS.

Zelda: Majora’s Mask (N64) – En av de få Zelda spillene som er en direkte oppfølger til et annet spill i serien.
Dette spillet er en oppfølger til Ocarina of time, en spiller samme Link. Ikke så veldig begeistret for dette spillet. Det bryter en del med Zelda tradisjoner, mindre utforskning og stort tidspress på seg. Ikke klart dette.

Zelda: Oracle of Ages / Seasons (GBC) – Dette er to spill, Oracle of Ages og Oracle of Seasons. Spillene har forskjellig historie og verdener, men veldig like visuelt sett. En kan også linke sammen de to spillene for å åpne opp bonuser. Har spillt et av disse spillene en del, men gikk litt lei etter en stund. Det er ikke Nintendo selv som har laget disse spillene, men utvikleren Capcom. Ikke klart noen av disse spillene.

Zelda: The Wind Waker (GCUBE) – Dette spillet er ganske bra synes jeg, veldig spesiell tegnefilm aktig visuell stil på det. Stor verden og utforske. Likevel når det ikke opp til de beste spillene i serien synes jeg, f.eks blir det veeeldig ensformig å kjøre rundt på havet i båten etter noen timer. Har klart dette spillet. Føles litt som de har dratt det ut til å vare lengre enn det egentlig trengte med all denne båkkjøringen.

Zelda: Four Swords Adventures (GCUBE) – Dette er et litt spesielt spill i serien, det er nemmelig lagt opp for å spille fire spillere samtidig. Dessverre er dette veldig knotete lagt opp slik at en må ha fire GBA’s samt 4 gba til gamecube kabler for å få spillt. Selve spillet er ikke basert på å utforske en stor v erden som andre Zelda spill. Her tar en bare småe brett etter hverandre. Ikke så verst spill, morsom visuell stil på det, litt blanding av A Link to the Past og Minish Cap visuellt sett. Ikke klart dette spillet.

Zelda: Minish Cap (GBA) Dette er nok et Zelda spill laget av Capcom. Ikke så verst spill dette, flott og fargerikt, men synbes det føltes litt lite og trangt på en måte. Ikke samme følelsen av å være på eventyr og utforske som en del av de andre spillene i serien. Spillt dette litt, men ikke klart det.

Zelda: Twilight Princess (GCUBE / WII) – Dette spillet var opprinnelig under utvikling til Gamecube, men WII konsollen kom ut mens spilelt var under utvikling og spillet ble derfor gitt ut på WII samtidig. Jeg har spillt Gamecube versjonen. Også et ganske bra spill i serien. Litt dystrere og mer “ekte” visuell stil enn resten av Zelda spillene. Men føles litt stivt, samt ulvedelen virker litt unødvendig. Har spillt dette spillet en god del, men enda ikke klart. Føles også bra likt de forrige spillene når det kommer til hva en gjør i verdenen.

Zelda: Phantom Hourglass (DS) – Dette er det første Zelda spillet til Nintendo DS. Veldig fargerikt spill som tar sin visuelle stil fra Wind Waker. Ikke så stor fan av dette spillet, mye pga kontrollen. En styrer nemmelig hele spillet bare med styluspennen. unødvendig spørr du meg. Tilfører ikke spillbarheten noe som helst. Og føles bare som Nintendo har gjort det slikt fordi de må bruke touch skjermen på sin egen maskin enn for at det gir spillet noe. Ikke klart dette spillet.

Dette er altså de spillene jeg har prøvd i serien. Ikke giddet å teste det siste DS spillet “Twilight Tracks”, det ser så å si identisk ut som Phantom Hourglass.

Det er litt synd at jeg ikke er mer spent på Skyward Sword, men så langt ser det bare ut som mer av det samme, bare med fryktelig unødvendig kronglete kontroll. Men jeg har jo ikke prøvd det, kan jo være det blir fennomenalt. Blir ihvertfall interessant å se åssen spilelt viser seg å være.
Så gratulerer med 25 årsdagen Zelda, la oss håpe du får mange gode år til!

Bilder Mobygames og Gamefaqs Google

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg