Zero Time Dilemma – Inntrykk

Nå er jeg faktisk i gang med oppfølgeren, Zero TIme Dilemma.
Denne gang spiller jeg på pc istedenfor 3ds pga to grunner.
1, spillet finnes bare digitalt til 3ds og 2. 3ds versjonen er den desidert dårligste av alle med nedgradert grafikk og ytelse.
Så da synes jeg det var like greit å bare gå for pc denne gang selv om jeg i det lengste vurderte å kjøpe meg en vita for å spille det der, men jeg klarte ikke vente så lenge 😛

Zero Time Dilemma er et visual novel eventyrspill og oppfølger til 999 til DS og Virtue’s Last Reward til 3ds og vita.
Denne gang er en gruppe mennesker fanget i et et stort shelter midt ute i nevadaørkenen.
De er tvunget til å bli med i et dødelig spill kalt the descision game av en mystisk maskert person som kaller seg Zero 2.
Gruppen er delt inn i tre med tre stk.i hver og en velger selv i hvilken rekkefølge en vil spille de forskjellige gguppene. Målet er selvsagt å komme ut derfra i live, men det er såklart enklere sagt enn gjort.

Jeg trodde først det skulle bli litt uvant å spille på pc siden jeg liker å sitte godt til rette i sofrakroken når jeg spiller visual novel spill, men etter kort tid ble jeg vant til å spille på pc. Det er jo i bunn og grunn ganske likt det å spille pek og klikk eventyrspill og de foretrekker jeg jo på pc.

Visuelt sett er spillet ikke så verst.
En merker med en gang at omgivelsene er flottere enn før og det er en del mer moderne grafiske effekter som lys, skygge og cel sading effekter på karakterene.

Dog virker det som ansiktene kanskje ikke lenger er fullt så utrykksfulle som på Virtue’s Last Reward, noe som på en måte er litt forståelig da det jo i det spillet var mer som at karakterene bare hadde en fire fem forskjellige utrykk de skiftet mello. Litt enklere å gjøre dem polerte da. Lipsyncen kunne også vært bedre i Zero Tim Dilemma, men dette er ikke et stort problem og er egentlig bare pirking.

Egentlig er jo Zero Time Dilemma en stor forbedrelse fra de forrige spillene, for der var det jo knapt noe som var animert overhodet.
Og så lurer jeg på om kanskje budsjettet var en god del lavere enn forgjengere så jeg er nok litt for hard mot spillet. Det ser bra ut og har en egen særegen stil.

Zero Time Dilemma virker litt annerledes oppbygd enn sine forgjengere, ihvertfall på enkelte aspekter. Nytt denne gang er  avgjørelser, en må titt og ofte i spillet ta beslutninge rom hva som skal gjøres som så leder til forskjellige resultater.
Escape rooms hvor en utforsker diverse omgivelser og løser puzzler er selvsagt også med her igjen.

Spillet er også ganske unlineært denne gang og en velger selv hvilken rekkefølge en vil spille ulike sekvenser på uten at jeg egentlig helt shar fått greie på hvilken måte de henger sammen på og i hvilken kronologisk rekkefølge alt egentlig skjer. Dette er jo også litt morsomt da synes jeg. Enda et mysterium å løse.

Måten storyen fremstilles på har også gjennomgått en endring.
All story er sett animert nå kontra de forrige spillene, hvor det meste bare var stillbilder med litt animasjon.
Det blir jo derfor mye mindre lesning enn før. De to forrige spillene er jo nesten som bøker å regne og en stor del av dem var bare lesing. Nå går det mye kjappere i svingene. Kanskje en mister litt av dybden en fikk av all teksten? Ikke helt sikker selv yet.

Et lite irritasjonsmoment er at spillet ikke lenger stopper opp og venter på at en skal trykke på en knapp før neste setning dukker opp på skjermen.
Dette gir jo storyen litt bedre flyt, men samtidig gjør det at det blir litt mer tungvint å få med seg alt siden en jo ikke har ubegrenset med tid til å lese teksten. Spesielt når en har japansk tale på og derfor er avhengig av å rekke å lese teksten før den forsvinner.

Stemingsmessig er Zero TIme Dilemma også litt annerledes, det er langt blodigere og brutalt enn sine forgjengere og minner nesten litt om saw nå med mange av de grufulle sekvensene som dukker i spillet.
Jeg liker spillet veldig godt so far.
Storyen er ihvertfall veldig spennende så langt og de aller fleste valgene er skikkelig forferdelige, in a good way 😀
Puzzlene har også for det meste vært overkommelige which is a plus too. 🙂

Så langt virker det ihvertfall som en verdig oppfølger til 999 og Virtue’s Last Reward.
Anbefales!

Bilder: Google og Min PC
#spill #gaming #blog #synsing #inntrykk #visualnovel #adventure #zeroescape #zerotimedilemma #puzzle #chunsoft #spikechunsoft #pc

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg