Jeg så Ghost in the Shell igjen – Hva jeg synes

Så sci-fi anime filmen Ghost in the Shell igjen for første gang på sikkert ihvertfall 15 år.
Historien er satt i fremtiden hvor cyberspace, kunstig intelligens og syntetiske kropper er dagligdags og følger Motoko Kusanagi, en public-security agent som jakter på den mystiske hackeren kalt the Puppet Master.

Den var hmm, jo den var jo god. Veldig flott å se på, Så godt å se vellaget håndtegnet animasjon igjen.
Det er liksom noe med det sekvenser som lett kunne vært laget i cgi er håndtegnet. Selv om det ikke ser like smooth ut så er det noe med det jeg virkelig liker. Det føles mer organisk, noe som faktisk er laget av noen og ikke så kunstig og flatt som cgi.
Lydsiden er også veldig vellaget med et bra stemningsfullt soundtrack.

“Problemet” med filmen var at selv om historien er veldig fascinerende med temaer som hva som utgjør bevisstheten og hvor grensen går mellom menneske og maskin så ble jeg ikke så veldig emosjonelt engasjert.
Altså om karakterene og hva som skjedde med dem. Konseptet var spennende men historien rundt konseptet var ikke helt så gripende som jeg hadde håpet.

Filmen føltes føles litt, hmm, kald? Det er godt mulig det var meningen, men jeg satt ihvertfall igjen og synes at jeg skulle vært mer engasjert og brydd meg mer om hva som skjedde i filmen enn jeg gjorde. Det føles litt som om den hadde noen interessante tanker og spørsmål, men uten den helt skikkelig gripende historien å bruke dem i. Den minner meg faktisk litt om Blade Runner der. Den filmen slet med samme sak for meg.

Men det er en god film altså, en klassiker å regne innen anime og sci-fi, så anbefales deffinitivt.
Jeg har tenkt å se den amerikanske live action versjonen next. Blir interessant å se hvor like og ulik den er i forhold til anime filmen. Har også lyst å se oppfølgeren til anime filmen, Ghost in the Shell Innocence selv om det virker som den egentlig ikke er en oppfølger på tradisjonell måte.

Det ser ut som jeg må ty til mangaen for å få fortsettelsen på historien i denne filmen.
Perhaps I’ll do that. For selv om jeg som sagt følte at jeg ikke ble helt så engasjert som jeg hadde håpet så er jeg nysgjerrig på hva som skjer videre.

Har du sett Ghost in the Shell?

Trailer, på Japansk uten subs dessverre, men en får ihvertfall litt av filmens vibe:

Bilder: IGN og GITS
#film #anime #scifi #ghostintheshell #gits

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg