Julespill – Spill som minner om jul

Har du noen spill du forbinder litt ekstra med julen?
Da tenker jeg ikke på spill som omhandler julen hvor en f.eks spiller som julenissen eller at hele spillet er basert rundt jul, men mer på spill som du kanskje fikk rundt eller til jul eller av andre grunner forbinder med julen.

The Addams Family på Super Nintendo er for meg et slikt spill, det kommer alltid til å minne meg om jul.
Jeg og lillebroren min fikk det i adventskalenderen på julaften i 1992 el 1993 tipper jeg det var.
Jeg husker enda jeg ble vekket av lillebror som hadde hentet pakken og overaskelsen ble bra stor da vi åpnet den og så spillet. Det var nemmelig ikke vanlig å få noe så stort som et Super Nintendo Spill i adventskalenderen.


Det er her en velger hvor i Addams Family Mansion en vil dra, mange varierte områder og alt føles connected

Spillet er et flott platformspill basert på filmen med samme navn hvor en spiller som Gomez Addams som må gjennomsøke huset og området rundt for å finne resten av familien sin. Store åpne baner, flott grafikk, masse hemmeligheter å finne og stemningsull musikk gjør dette spillet til en liten borgjemt perle i platformsjangeren synes jeg.


Det er masssevis av hemmeligheter å finne som dette bonusrommet, morsomt å jakte på hemmeligheter!

Etter at vi hadde spillt en stund fant jeg ut at det kanskje var på tide å sjekke hva klokka var og til min overaskelse var den bare noe som 4 på natten eller noe i den dur!
Så da ble det litt småkjekt på lillebror over at han hadde stått opp og vekket meg så tidlig før vi rasket på og kom oss i seng igjen 😛

Et annet spill jeg forbinder mye med julen er Illusion of Time (Illusion of Gaia i USA), et litt Zelda aktig action eventyrspill med noen lette rpg elementer. Også detet spillet fikk jeg og broren min i adventskalenderen på julaften, dog jeg er ikke helt sikker på hvilket år det var, kasnkje 95 el 96? Det som skiller seg litt ut med dette spillet er at jeg var med da Pappa kjøpte det til oss. Faktisk var det jeg som valgte ut spillet.

Det ble kjøpt på en videoutleiesjappe hvor de var sluttet å leie ut Super Nintendo spill og derfor solgte spillene de hadde for en rimelig penge. Jeg valgte spillet fordi det minnet litt om Zelda på bildene og fordi det var temmelig billig, tror det var bare 250 kr og det var ikke mye for et SNES spill som jo vanligvis kostet noe som 7 -800!

Spillet er altså et Zelda aktig action eventyrspill utviklet av Enix, hvor en spiller som den unge gutten Will som sammen med en gruppe venner begir set ut på et farefult oppdrag for å redde verden fra en komet som styrter på vei mot jorden.
Settingen er en fantasypreget versjon av jorden og en besøker faktisk en del ekte ormåder som den kinesiske mur og pyramidene i egypt.

Spillet har som så mange andre 16bit spill et flott minneverdig soundtrack og historien er faktisk overaskende dyster, ja spillet føles på mange måter som en tragedie.  Absolutt verdt en titt.

Det er litt pussig at jeg liksom forbinder spill fra adventskalenderen mer med julen en mange av de spillene jeg faktisk fikk i julegave under juletreet. Kanskje fordi det føles litt mer spesielt å få noe såpass stort i adventskalenderen?
Good memories 🙂
Har du noen spill som alltid vil minne deg om jul?
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg