Final Fantasy XV, I’m trying to like you

Oh Final Fantasy XV, I’m trying to like you I really am, men så langt har det bare ikke klikket for meg.
Det føles bare ikke så bra å faktisk spille. Kampsystemet er rotete og uoversiktilig, når det er mange fiender samtidig er det bare å gå i opp å faktisk ha full oversikt over situasjonen.
Dårlig sense of impact fra våpen er det også og en vet aldri helt hvilken type angrep Noctis vil utføre når en trykker på angrepsknappen. Det blir ofte til at en bare holder inne angrepsknappen og tar litt til høyre og venstre på styrespaken måfå.

Alle items en plukker opp i spillet er også fryktelig kjedelige. Det jeg mener med dette er at når en f.eks finner et sverd eller et smykke på bakken så vises det bare som en ørliten prikk med et lite lysglimt på. Det føles altså ikke som en faktisk finner eksotiske våpen og items, det føles som en bare går rundt og plukker opp små lyskorn.

Dark Souls har jo et lignende system, men der er items oftest oppe i kister som en så må åpne + at lyskornene er langt større der slik at en ihvertfall ser dem godt. Her må spillet ha en slik lang strek som går opp fra lyskornene for at spillereren i det hele tatt skal se at det ligger noe å plukke opp der.
Det er nesten som det føles som en går rundt og plukker opp virtuelle digitale gjenstander. Det skaper en disconnect. Det er ikke så morsomt å finne et nytt sverdt når det bare er et ørlite lyskorn på bakken.

Jeg prøvde meg også på en dungeon i går. Det var en gruve det var snakk om og det var temmelig triste greier.
Mørke nakne tomme kjedelige rom med identiske fiender everywhere og her og der var det et lyskorn på bakken. Det føles bare så tomt og livløst.

Janky er spillet også, f.eks når en møter en boss i gruven er det meningen at han skal slå oss utenfor en kant første gang en støter på ham. Det som så skjer er at om en står langt unna bossen når dette skal skje så teleporteres en bare plutselig nær bossen og kan ikke røre seg for så å bli slått over kanten av bossen.

Det føles bare så kunstig og slurvent, som om de ikke fant en mer elegant måte å gjøre sekvensen på og bare slapp hele greia. Hvorfor ikke bare la det være en cutscene hvor en blir slått over kanten?
Eller la bossen kaste et spell som fryser og suger spilleren nær seg for så å slå en over kanten? Det er så mange bedre måter de kunne gjort dette på.

All den dynamiske dialogen mellom Noctis og vennegjengen mens en er ute og løper er også temmelig crappy.  Det jeg mener er at det ikke føles som gruppen har en samtale, men som om squeenix bare har tatt forskjellige dialogue lines og liksom lagt dem ihop. Dialogen føles kunstig og ikke naturlig overhodet.

En liten positiv sak er at de engelske stemmene er faktisk ikke så ille, vel bortsett fra Cindy da som fortsatt høres ut som en middelaldrende countryartist. Jeg gikk over til engelske stemmer for det rett og slett ble vanskelig å få lest alle subtitles da de ofte var på lyse bakgrunner som gjorde teksten vrien å se. Musikken i spilelt er også et lite lyspunkt, den er ganske flot ttil tider.

Jeg har ikke gitt opp spillet da, jeg kommer til å fortsette å spille det og prøve å like det. because I want to like it!
Hva synes du om Final Fantasy XV?

Bilder: Min PS4
#spill #gaming #blog #synsing #inntrykk #ffxv #finalfantasy #ff #noctis #squeenix #jrpg #rpg #action #openworld #finalfantasyxv #ff15

14 kommentarer
    1. Jeg er veldig glad i det. Ja det er en del cheesy chatlines, men det er sånt som enn så lenge ikke har plaget meg stort i alle fall. Jeg spiller med wait mode on, noe som for meg i alle fall har gjort store mengder mobs mye mere oversiktelig og spille, men man merker at det er et system som funker best i open world og ikke like mye i dungeons, da det ofte er trangt der 😉
      Men alt i alt, så er FF helt på høyde med X for meg, og det sier litt ^^ Storkoser meg med det og gleder meg til runde nummer to der jeg skal finne alt.. absolutt alt.

    2. Izayoi: Ja smaken er jo som baken 😉 Jeg er ikke kommet sånn fryktelig langt, fremdeles tidlig i chapter 1 da det har dukket opp en del andre morsomme spill siden da. Og jeg har brukt en god del tid på monster hunting og picking up of stuff on the map, men har tenkt å pushe litt fremover med storyen neste gang for å låse opp litt stuff to do.

    3. Ah.. jeg er langt inne i det jeg tror er ganske nært slutten nå selv. Jeg synes det tar seg ganske bra opp, men jeg planlegger runde nummer to (en kompis på jobb skal bare låne det og spille gjenom før jeg starter på runde to) og da ska jeg jakte mere på alt som er å finne 🙂

    4. Vel.. jeg har spilt siden fredag etter at jeg kom hjem fra jobb, med bare småpauser, og ikke alt for mye sidequests, siden jeg vil vite historien. Alt det andre kommer for meg i runde nummer to 😀

    5. Blir så dratt inn i historien, så det frister mer å få alle svarene, enn å leke rundt. Når man vet historien, så har man så god tid til alt det andre etterpå. Og jeg vet at det er en del content som er ment at man skal ta etter man er ferdig med hovedhistorien. Var vist en hidden dungeon som tok 5 timer 😉

    6. Izayoi: Ja jeg er veldig anti spoilers myself så har lest fint lite om hva som er i spillet, å finne ut ting selv is always the best! 🙂

    7. Og da, etter en noe lang natt og ett overforbruk av potions og banneord (jeg blir aldri flink med kontrollere) så kom jeg meg rundt 😉 Så nå blir det liten pause fra det, før runde to, som er mere kosespille noen timer i ny og ne til man finner alt sammen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg