Blast from the Past: Mine første spill

Den aller første spillemaskinen min var en datamskin kalt Commodore 64.
Der kom spill på vanlige musikk kasetter, og kunne ta opptil 10 -15 min å loade inn på det mest ekstreme. Tenkt på det når dere klager over loadetider på dagens spill dere 😛

Husker enda jeg satt på julaften (1988?) og testet ut de spillene jeg fikk med maskinen.
På den tiden var spillsamlinger ofte kalt compilations populære. Det var en samling med spill gjerne ikek de aller nyeste til en overkommelig pris. Vel nå vet jeg ikke hva prisen var i Norge da, godt mulig de var dyre her.

Taito Arcade Hits var spillsamlingen jeg fikk med min splitter nye Commodore 64.
En samling med arkade spill porter fra britiske Imagine.
Spillene som var med i samligen:

Slap Fight

Et romskip skytespill, tror faktisk det var det første spillet jeg testet da det var første på kasetten 😉
Ganske standard top down shoot’em up, litt fargerikt som jo trekker litt opp.
Likte dette spillet ganske så godt, elsket det når jeg fikk oppgradert romskipet til å bli gigantisk med alle mulige våpen hehe.
Husker enda den gode loadeskjerm musikken på spillet. Noe måtte en jo ha å gjøre mens en ventet på at spillene skulle loade inn 😛

Rastan

Dette var et action platform spill, hvor en spiller som en kar som ligner mistenkelig på Conan the Barbarian.
En hopper og slåss seg igjennom mange baner og spillet ble bra vanskelig etterhvert husker jeg.
Var spesielt en sekvens hvor en skulle hoppe fra et tau til et annet som var nesten umulig, fant teknikken til slutt dog, men klarte aldri spillet.

Tror dette var et av favorittspillene min i denne samlingen.  Husker at en ikke kunne ha bakgrundsmusikk og lydeffekter samtidig noe en god del av C64 spillene led av. En kunne bare ha enten eller, slikt har alltid irritert meg. Hvorfor kunne vi ikke få begge deler? 😛

Fluing Shark

Så har vi Flying Shark, samme sjanger som Slap Fight bare at vi her snakker om fly istedenfor romskip.
Likte dette spillet, tror ikke jeg kom så langt på det dog. Synes jeg husker at jeg ikke “fant” dette spillet før det var gått en stund av en eller annen pussig grunn.
Innbiller meg at det var første spillet på baksiden av den ene av de to kasettene i spillsamlingen. Kanskje det tok lang tid før jeg snudde kasetten eller noe? 😛

Arkanoid

Dette er et såkalt “breakout” spill, altså hvor en styrer en avlang dings nederst på skjermen og prøver å sprette en kule opp og knuse brikkene i toppen av skjermen.
Likte dette spillet også, husker lydeffektene var ganske gode i dette spillet, det hjalp på.
Men tror Arkanoid 1 og 2 glir litt over i hverandre i minnene mine hehe. Så ikke helt godt å si hvilket av dem jeg tenker på.

Arkanoid 2 Revenge of Doh

Og her har vi altså oppfølgeren til Arkanoid, Arkanoid 2 Revenge of Doh. Og nei Homer Simpson er ikke sistebossen i spillet 😛
Sistebossen er faktisk et slikt hode en finner på påskeøya, selvfølgelig ikke sant? 😛
Ikke så mye mer å si om dette spillet siden jeg som sagt ikke er sikker på om jeg egentlig klarer å skille dem fra hverandre. Likte nok begge to, mulig jeg likte dette bedre da jeg kaanskje husker noe om at powerupene var kulere i dette spillet. Husker jeg likte det når “streken” en styrer ble om til et romskip, og en endelig bare kunne skyte ned de hersens klossene en ellers aldri klarte å treffe 😛

Legend of Kage

Dette spillet husker jeg at jeg ble litt skuffet over.
Coveret så så tøft ut husker jeg, og når en endelig kom inn i selve spillet og så åssen det faktisk så ut når en spillte ble jeg ganske skuffet. Borte var de kule ninjaene på coveret og tilbake stod det bare noen veldig firkantete folk, ikke akkurat det jeg hadde sett for meg da jeg så det flotte coveret. Husker og jeg synes spillet var litt skummelt, tror kanskje det var noe blod eller blodaktig i det når en traff fiendene, kanskje det var derfor.

Spillet var ihvertfall et action platform spill, en drev og hoppet laaaangt opp i trærne mens en skjøt kastestjerner på diverse ninjaer og andre fiender. Klarte aldri førstebrettet på dette engang. Likte det at en kunne hoppe så sinnsykt høyt dog 😀

Renegade

Dette spillet hadde jeg litt blandete følelser for.
Det er et slåssespill ala Double Dragon og Final Fight, hvor en går bortover og nedkjemper diverse motstandere.
Husker jeg likte slåssingen i dette spillet, var god feel i den synes jeg, og slikt er viktig for at gameplayet skal funke i en beat’em up.
Så den delen var grei, problemet var bare at en ikke kunne spille dette spillet bare ved å bruke jøysticken, spillet brukte nemmelig mer enn en knapp. Og styrespakene til Commodore 64 hadde bare en knapp. Spilet måtte derfor enten spilles med en kombinasjon av joystick og keyboard, eller bare keyboard.

Og på den tiden var ihvertfall ikke jeg vant til å spille på keyboard så dette trakk spilet ned en del for meg. Det ble til at jeg satt i en rar posisjon med ene hånde på styrespaken og andre på keyboardet. Bortsett fra det var det et bra spill synes jeg. Men tror jeg nok ville spillt det mer hadde det ikke vært for den dårlige kontrollmetoden.
Det er jo mange kontrollmetoder de kunne ha benyttet seg av for å få til alle knepene med bare en knapp..

Bubble Bobble

Så var vi kommet til det siste spillet i samlingen, nemmelig Bubble Bobble.
Dette er jo et kjempekjent spill som jo finnes til så å si alle konsoller og datamskiner i verden.
Dette er et spill jeg er veldig glad i nå, men det var ikke det jeg likte best når jeg var liten er jeg bra sikker på.
Husker enda Pappa sa at dette var et veldig bra spill, og nå har jeg jo innsett at han hadde rett 😛

Det er et arkadespill, hvor en styrer en av to søte drager som skal utrydde alle fiendene på skjermen for så å gå videre til neste skjerm hvor dette gjenstar seg. En kan hoppe rundt, og en beseirer fiender med å blåse bobbler på dem og så etterpå dunke borti bobblen som fienden nå sitter fast i. Da dør fienden og etterlater seg en morsom bonus item i form av kaker, pomfri eller andre godsaker.

Jeg likte jo spillet bra godt da, det hadde nemmelig 2 player samtidig, noe ikke alle spill hadde. Jeg og broren min spillte det masse sammen, det var enklere på 2 player da en da fikk hele 10 contines i motsetning til når en spillte alene og bare fikk en tror jeg det var. Spillet er stappfult med hemmeligheter og nonuser, oppgraderinger til dragene, hemmelig brett og allt mulig morsomt. Dette spillet hadde også herlig musikk, og lydeffekter samtidig tilogmed 😉

Så der har vi noe av det jeg kan huske om de første spillene jeg prøvde på min egen splitter nye Commodore 64.
Jeg hadde spillt på Commodore 64 før hos en kompis, men dette var de første (tror jeg) jeg spillte på min egen.
Morsomt hvor lenge en kan huske slike ting.
Husker du dine første spill?

Her har vi en youtube film som viser litt av spillene i samlingen:

Bilder: Lemon64 og Mobygames
#spill #gaming #blog #c64 #commodore64 #rastan #taito #2d #platform #imagine #arkanoid #bubblebobble #arcade #legendofkage #renegade #slapfight

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg