No Man’s Sky – Inntrykk

Så var No Man’s Sky omsider ute and I’ve been playing it.
How was it? Well, hmm, it was goodish?

No Man’s Sky er et survival crafting sci fi spill hvor målet er å komme seg til sentrum av galaksen where something cool will happen, probably.
En starter strandet på en planet helt ved den ytterste grensen i galaksen og for å komme seg til sentrum må en oppgradere skipet og romdrakten sin.
Selve gameplayet i spillet består av å i kjent survival spill stil høste inn resursser fra planter, steiner og loot kasser rundomkring på planetene og så bruke disse til å crafte nye deler til skipet, romdrakten og våpnet sitt.

Disse nye delene gir en nye muligheter som f.øeks løp lengre, nye typer skudd til våpnet, nye bedre deler som f.eks motor til romskipet osv.
En må også passe på at romdrakten har rikelig med life support og at romskipet har nok besin, ethvert survival spill må jo ha målere som kosntant går ned som en må følge med på ikke sant? 😛

En finner også små basert hvor en og annen ensom alien npc kan prates med og eventuelt gi en noen små hjelpemidler, eller finne et hememlig starmap som leder til en ny base som kan ha en ny alien npc eller et nytt starmap som kanskje leder til en ny base og well you get the idea.

Et litt morsomt aspekt med spillet er at all dialog fra alien rasene er på deres eget språk og en skjønner derfor ingenting av hva som blir sagt og må bare prøve å tolke hva dem ene rutifra tekstbeskrivelsen av hvordan de oppfører seg.
Men rundtom på planetene kan en finne diverse gamle tablets som kan lære en ord fra de forskjellige alien språkene.
Og etterhvert som en lærer seg flere og flere ord så vil en kunne forstå mer og mer av hva alien npc’ene sier. Morsomt!

Et annet litt stort aspekt ved spillet er oppdagelser. Når en oppdager en by base eller har scannet et nytt dyr eller nye vekster el steiner (scanning er også en tememlig stor del av spillet nemmelig) får en penger som så kan brukes på diverse tradingstasjoner til å kjøpe ressurser eller items en har bruk for.

Til nå tror jeg ikke jeg har set noe som kan kjøpes som en ikke kan lage selv, så det blir litt mer som en snarvei om en ikke har lyst å grinde ur resurssene til å bygge noe.
Trading aspektet i spillet var egentlig gasnke skuffende da det så langt bare har bunnet ut i å selge resursser en ikke har bruk for samt items som bare har som formål å selges. Litt boring really.

Spillet ser ikke så verst ut, det har en ganske særegen look med de temmelig sterke fargene som gir det et noe spesiell look.
Et aspekt de har klart å få til veldig bra i spillet er at det føles faktisk veldig digg å høste inn crafting ressurser.
Når en sprenger diverse planter og steiner med mining laseren sin føles det bare skikkelig bra. Lydeffektene, de visuelle effektene og måten vekstene og steinene sprenges gjør at det faktisk føles good å høste inn stuff og det er temmelig kjekt i et spill hvor en gjør dette store deler av tiden.

Det føles også veldig bra å fly rundt i sitt eget romskip.
De har virkelig nailet måten skipet rører på seg når de duver litt frem og tilbake mens en kontrollerer det.
De visuelle effektene og måten skipet rister på når en flyr i warp speed eller når en flyr ned eller opp fra en planets atmosfære. Det bare føles “rett”!

Spillet har en del aspekter som kunne vært bedre dog. Strukturen i spillet er egentlig temmelig snodig.
Hver planet er virkelig svær og en kan sikkert bruke 15 20 timer om en vil utforske 100% av en enkelt planet. Altså finne og scanne alt sammen. En kan jo kjøre fra planeten når en vil, men det er liksom ikke noe annet i spillet.

Det jeg mener er det er egentlig ingen grunn til å dra til en ny planet for en gjør akkurat det samme på alle planetene (så langt ihvertfall). Hvorfor dra til en ny planet hvor en kan finner baser, resursser eller tablets som lærer en nye ord til alien språk
når det jo egentlig er like greit å bare gjøre seg ferdig og samle opp alle ressurser items og alien språk som er på den planeten en allerede er på?

Det føles bare litt merkelig at det i bunn og grunn er null vits å dra til en ny planet når det er så mye å finne på den planeten en allerede er på. Lurer på om det kanskje hadde vært smartere om hver planet hadde vært litt mindre og hadde hatt mer oversikt over hva en kunne finne der slik at en liksom kunne gjort seg ferdig før en dro videre.

Skal en gjøre seg ferdig nå vil det som tidligere sagt sikkert ta 15 -20 timer og en kan ikke sjekke hvor mye saker det er igjen på planeten å finne heller.
Klart hovedmålet i spillet er jo å komme til sentrum av galakse så det er jo et mål i seg selv, men det er jo litt kjedelig da om en bare spiller for å komme dit så fort som mulig synes jeg.

Det er også veldig uoversiktlig når det kommer til å finne igjen planeter en tidligere har besøkt. Jeg slet en stund med å finne tilbake til starter planeten min for det er nemmelig ikke noe starmap hvor en lett kan se en oversikt over alle planetene og eventuelt sette waypoints. En må bare manuelt fly til en ser hver enkelt planet i cocpiten i romskipet. Tememlig tungvint om f.eks har kommet langt vekk fra en planet en vil tilbake til.

Menyene i spillet er også en smule kronglete, en styrer nememlig en peker med den analoge spaken for å gjøre alt mulig noe som føles tregt og tungvint til tider. Det tar for lang tid å gjøre stuff. Noen ganger funker den greit, men overall synes jeg de kunne gjort en bedre jobb her. Kanskje kombinert pekeren med scrolling av items med shoulder buttons eller noe.

Pc versjonen av spillet er også tememlig crap,  spillet kjører tregt og dårlig selv på sterke maskiner og sliter med både hakking, grafikk pop in og slowdowns noe som er veldig skuffende.
Jeg må si jeg begynner å bli veldig lei crappy pc versjoner av spill nå. Det føles liksom som en en ikke spiller det ekte spillet, men bare en budget knock off versjon laget av noen som bare hade som mål å få spillet ut døra så kjapt og billig som mulig.

No Man’s Sky er et ikke så verst spill. Det er jo litt morsomt å loffe rundt på planetene og crafte, sanke ressurser, finne baser, lære seg språket og fly romskip og slikt, men det er liksom hele spillet, det er egentlig ikke stort mere å gjøre.
Det blir rett og slett en smule ensformig etter en stund.
Hele spillet føles derfor ganske tynt når det kommer til innhold og det virker egentlig mer som et spill som skulle kostet 2 -300 kr enn 5 -600 kr som jo er det det faktisk koster.

Kanskje det også var meningen før Sony grep fatt i spillet og begynte å markdesføre det som the next coming of gaming Jesus?
Hva synes du om No Man’s Sky?

Bilder: Min PC
#spill #gaming #blog #survival #crafting #openworld #scifi #adventure #nomanssky #pc

2 kommentarer
    1. Jeg så gutta i lvl up spille det, og kom til konklusjonen at det ikke var spill jeg gadd bruke noe spes med penger på. Det er ikke helt typen spill for meg, og det så rett og slett skikkelig kjedelig ut.
      Så min dom utifra det de spilte på to timer var at det virket ensformig og kjedelig 😉

    2. Izayoi: Well, you’re not wrong 😛 Litt småmorsomt er det, men det er fint lite å faktisk gjøre annet enn å dra til nye planeter og gjøre det samme som en gjorde på forrige planet hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg