Virtue’s Last Reward – Inntrykk

Jeg har spillt en del Virtue’s Last Reward på 3DS den siste uken.
Spillet er et Visual Novel eventyrspill hvor en våkner opp fanget i et gigantisk underjordisk kompleks. En vet ikke hvorfor en er havnet der og etterhvert møter en en rekke andre personer som også har havnet i samme situasjon. Sammen må de prøve å løse gåten om hvorfor de er havnet her og hvem som står bak det hele.

Spillet har på en måte to deler.
Visual novel delen hvor historien har fokus og en for det meste bare leser og escape room delene hvor en undersøker diverse avlukkede rom hvor en må løse puzzles for å komme seg ut.

Jeg liker spillet gasnke så godt.
Det har en veldig spennende og velskrevet historie med en masse interessante forskjellige karakterer.
Det er også en rekke forskjellige retninger historien kan gå.

Dette er faktisk en ganske stor del av spillet. Temmelig ofte kommer en til et punkt hvor det bare dukker opp to be continued på skjermen hvorpå en så starter på nytt igjen. Da må en bare prøve å få historien til å gå en annen vei og se hva som så vil skje. Morsomme greier selv om det kan føles litt brått noen ganger når dette skjer.

Musikken er ikke så verst, dog synes jeg ikke den er fullt like bra og minneverdig som i forgjengeren 999.
De forskjellige karakterene er interessante og veldig forskjellige og en vil virkelig finne ut mer om dem og hvilken rolle de har i det store mysteriet. De er alle veldig forskjellige som gjør det spennende å se hvordan de reagerer på de forskjellige retningene historien kan ta.

Visuelt sett er spillet litt kjedelig dessverre. De har nemmelig gått over til full 3d grafikk her og jeg vet ikke om det er derfor, men de aller fleste omgivelsene er veldig grå, simple og kjedelige kontra 999 hvor alle de forskjellge omgivelsene var totalt forskejllige og mer særegne. Her er det veldig mange kliniske generiske grå nakne rom. Ja det er rett og slett litt kjedelig på det området.

På puzzle fronten likte jeg også 999 bedre da det virker som det i Virtue’s Last Reward er blitt lagt et mye større fokus på minigames som puzzles. Altså en får et puzzle som f.eks du har 10 timeglass med varierende mangde sand oppi. Finn ut hvor mye tid hvert av dem måler.

Jeg har aldri vært særlig glad i slike puzzles. Min type puzzles er mer dem som innebærer områdene en befinner seg i og jenstander en finner der. F.eks en finner f.eks en nøkkel bak et par løse planker under en kasse nedenfor trappen. Nøkkelen kan brukes til å åpne baksiden av en statue en fant tidligere i spillet og der finner en noe nytt etc etc.
Så jeg er litt skuffet over at spilelt ser ut til å fokusere mindre på slikt, det føles ihvertfall slikt så langt.

Et annet område hvor det føles litt som det har tatt et steg tilbake fra forgjengeren er at så langt har det ikke vært særlig mange valg å ta i historien bortsett fra noen ytterst få punkter.

I forgjengeren 999 kunne det her og der dukke opp dialogvalg hvor det en valgte påvirket historien, jeg tror bare jeg har sett dette en eneste gang i Virtue’s Last Reward.
Det er valg som påvirker historien i dette spillet også, men disse er veldig ensporede og en føles ikke så direkte involvert i det som skjer når en tar disse avgjørelsene som jo er litt skuff.

Spillet har også voice acting på en del av dialogen denne gang noe som både er positivt og negativt egentlig.
Stemmene er japanske og de har gjort noe smart med dette,  hastigheten teksten kommer frem på skjermen er nemmelig syncet med hva de sier. Japansk er jo temmelig forskjellig fra engelsk, noe som på engelsk kan forklares lett med et par ord kan kreve en lang forklaring på japansk og omvendt.

La oss si at en person sier hello there, mens på japansk blir det en lang setning på syv åtte ord. Da vil teksten komme frem sakte slik at ikke alle bokstavene er på skjermen før karakteren er ferdig å snakke.
Dette gjør at en ikke leser hva som sies før dialogen er ferdig som jo er smart, dog innebærer det også at det til tider føles som framgangen er litt treg.

Alt i alt likte jeg 999 bedre så langt, men jeg kommer jo til å fortsette å spille fordet da, historien er som sagt veldig spennende!

Spiller du på noe spennende for tiden?

Trailer for spillet:

Bilder: Coolshop og Min Mobil
#spill #gaming #zeroescape #vieruteslastreward #999 #adventure #puzzle #visualnovel #999 #spikechunsoft

6 kommentarer
    1. AndyLonn: Har spillt litt på Danganronpa ja, virker ikke så verst det heller nei, Monokuma er pretty great 😀
      Tror jeg går mer skikkelig i gang med det etter jeg har kommet meg igjennom Zero Escape serien dog.

    2. Er mektig imponert over deg og du er utrolig flink blogger og gamer 🙂 Er takknemlig for alle de gode bloggene du skriver 🙂
      Når det gjelder gaming her så går det for det meste i Overwatch og et spill jeg liker godt 🙂

    3. AndyLonn: Ja synes det er kjempeflott at flere og flere japanske spill finner veien til pc også. Dog liker jeg å spille visual novels på en håndholdt i sofakroken så tror kanskje jeg går for Danganronpa på Vita.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg