DOOM – Inntrykk

Det har blitt en del Doom i det siste.
Førsteinntrykket var ikke så superpositivt da spillet ikke gikk så bra på min pc som jeg hadde håpet, men etter å ha installert nye drivere (eller mulig det bare var starten som var litt mer krevende) gikk det bedre og nå går det etterhvert ganske så bra faktisk.

I really like it.
Spillet flyter veldig bra, en er temmelig kjapp og det å svisje rundt alskens demoner, plaffe av noen skudd, strafe rundt dem igjen så løpe opp noen trapper, hoppe mot demonene og fyre av en rakett midt i luften som så sprenger dem i filebiter is pretty awesome 😀

Feelingen i skytinen er ganske god, men ikke heelt superamazing, det er noe med selve treffingen av ens kuler på fiender som kunne vært hakket bedre, men fremdeles føles det ganske darn good, the gibs (når fiender splattes totalt i sstykker) are pretty great 😛

En liten drawback når det kommer til gameplayet dog er glory kills.
Glory kills er et brutalt melee angrep en kan utføre på fiender når de er skadet nok. Når en utfører disse får en så noen health drops. Disse er brutale og vellagde og temmelig satisfying å utføre, men det blir litt for mye fokus på dem.


Fiender snubler rundt og lyser kraftig opp når de er klare for en glory kill

En føler liksom at en nesten burde utføre glory kills på alle fiender siden de lyser kraftig opp når de er klare for å ta imot et slikt angrep. De skulle heller gjort det slik at fiender bare kunne bli mottagelig for en glory kill en gang i blant (itt ala i Duke3d når fiender gikk ned og var nesten døde).

Ikke noe som ødelegger spillet da, det er jo bare å ikke gjøre glory kills mer enn en har lyst til, men det aspektet kunne vært håndtert litt bedre synes jeg.

Spillet har en flott god story mode med være brett hvor det er en masse hemmeligheter å finne slik at det lønner seg å utforske, morsomt å finne en hemmelig upgrade token i en gjemt luftsjakt.
Dog det trekker litt ned at alle hemmeligheter vises på kartet. Er jo ikke så mye hememlig med dem lenger da liksom.
Visuelt sett ser spillet ganske bra ut også, ikke helt top of the line, men ser bra ut.

Det er også ikke så mye story, det er akkurat nok der til å gi en et mål og til å føle at ting faktisk har skjedd .Det er også mye lore tekst en kan lese om som gir info om alt fra fiender til miljøer og våpen om en vil sette seg mer inn i spilelts univers.

Dette er ikke et spill som dytter storyen ned i halsen på en ala Uncharted, her handler det absolutt om å faktisk spille spillet selv. Det er herlig få scriptede sekvenser i spillet faktisk, thank you ID!


Can’t have a doom without a chainsaw 😀

Egentlig vil jeg si at spillet virker like mye som en oppfølger til Doom 3 som til de to første spillene, ihvertfall når det kommer til visuell stil og setting. En del av demondesignene er veldig like de i Doom 3 i tilegg til noen av våpnene og også i fargebruken som også minner om Doom 3 til tider dog den er ganske mye mer variert her heldigvis.

Snapmap modusen er også ganske morsom. Her kan en både lage egne brett og spille brett laget av andre spillere.
Har funnet noen solo/coop brett som faktisk var ganske så morsomme.
Morsomt om en bare vil ha litt action og ikke føler for å fortsette på story mode.


#TeamDoom

Dessverre lider snapmap av det alle spill med user created content gjør, at det kan være vrient å finne de gode brettene. Det er selvfølgelig mye crap der og det å faktisk finne et bra brett kan ta tid, noe som gjør at snapmap ikke helt er så bra som den kunne vært.

En kan altså også lage brett selv, noe jeg har ikke messet så mye rundt med selv riktig enda, men det virker som en har ganske så mange muligheter til å lage alt mulig av forskjellige brett.

Det er en del forskjellige filter som most played og most popular, men det virker som det for det meste er bare rot og at de fleste brettene går igjen på alle filterne slik at de egentlig bare er useless.

Virkelig et flott spill dette og det er forfriskende med et AAA spill som faktisk setter spillingen og gameplay i fokus i et spillmarked som vanligvis har awesome scripted moments og cutscenes som hovedfaktor.
Anbefales!


Kan du gjette hva dette er en referanse til? 😉

Har du spillt Doom?

Bilder: Min pc, GB og Youtube
#spill #gaming #blog #fps #action #doom #synsing #inntrykk #pc

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg