Salt and Sanctuary – Inntrykk

Jeg fikk spillt litt Salt and Sanctuary på PS4 i går.
I like it!


Skipet en befinner seg på i introen er under angrep!

Spillet er et sidescrollende action rollespill hvor en etter å ha overlevd et skipsforlis skylles opp på en strand på en mystisk øy.
Ens oppdrag på båten var å frakte en prinsesse til hennes bryllup og målet blir nå å prøve å finne henne igjen.

En styrer karakteren gasnke tradisjonelt, en kan hoppe, en har to angrepsknapper, svak og sterk. Disse kan kombineres til å gjøre noen små korte kombinasjonsangrep. F.eks om en trykker svak angrep etterfulgt av sterkt vil en launche fienden opp i været hvor en så kan hoppe etter og angripe flere ganger i luften.

Fiendene så langt er en salig blanding av udøde zombier, skumle riddere, ulver og andre fæle skapninger 😛
Spillet legger overhodet ikke skjul på at det er kraftig inspirert av Souls serien med rollespill og har mange likhetstrekk til den serien.


Spillet har en rekkke forskjelige classes å velge mellom

Når en beseirer fiender får en salt som brukes til å levle opp. Om en skulle være så uheldig å dø mister en alt saltet og må finne tilbake til der en døde og banke en spesiell enkel fiende som har alt saltet. Klarer en dette får en tilbake alt, men om en skulle dø før en kalrte dette mister en alt saltet.


Ens base er et sanctuary hvor en kan levle opp samt crafte, kjøpte items, lære spells etc.

Spillets verden er åpen og byr på mange hemmeligheter så her gjelder det å utforske hver krik og krok.
I kjent Souls stil låser en etterhver topp snarveier som lar en komme seg kjappere frem og tilbake i spillets verden. F.eks får enlåst opp en tidligere låst dør som lar en fort komme til et nytt område, sparke ned en stige som lar en klatre direkte opp til et nytt område en tidligere måtte gå langt for å komme til etc.


Yep, it’s a souls game alright! – En kan legge igjen enkle beskjeder som kan dukek opp i andre spilleres spill

Det føles ganske så polert, med litt større og mer dtaljerte figurer enn utvikler Ska Studios spill.
Flotte animasjoner har det også og bare det å lese andre spilleres beskjeder har en fin animasjon av at en plukker opp en flaskepost, åpner flasken, ar ut papiret inni og så leser beskjeden.


Levling up at my sanctuary

Kontrollen over ens karakter føles generelt ganske god og responsiv når en styrer karakteren rundt, hopper osv, selve slåssingen føles litt stiv dog, noe som kanskje henger igjen fra Dishwasher Samurai et av Ska Studios tidligere spill, så det trekker litt ned. Slåssingen føles satisfying da. alle angrep packs a punch både visuelt og på lydsiden.

Det har noen forskjeller fra Souls serien også. F.eks er det enkelte av fiendene som respawner kontinuerlig f.eks zombier. Altså en kan ikke beseire alle fiender i et område for det kommer nye hele tiden. Dette er jeg ikke så glad i da jeg liksom liker å “gjøre meg ferdig” med et område med å drepe alle fiender og utforsker alle kriker og kroker. Nå blir det mer bank de fiendene en ikke tror respawner og bank så mange respawnende fiender en trenger for å bare komme seg forbi området.


Første boss

Et annet område hvor Salt and Sanctuary skiller seg litt ut fra Souls spillene er at saltet brukes bare som xp til levling og ikke som penger i butikker. En finner nemmelig gull av fiender i tilegg til salt og gullet misteren ikke når en dør. Detet gjør det jo litt enklere å få råd til saker da en ikke må velge mellom å bruke saltet på levling eller i butikker. Litt synd da jeg likte det aspektet i souls spillene.
Det virker heller ikke som en mister salt permanent når en dør på bosser.


Aaaaaaargh! My saaaaalt is lost forever!!

Disse punktene kombinert gjør at det nok føles litt enklere enn souls spillene så langt, men jeg er jo veldig tidlig i spillet enda så er jo egentlig for tidlig å si.
Jeg har det ihvertfall morsomt med spillet så langt, fun å utforske en ny verden og se hva en finner av hemmeligheter og skapninger. Men en ting er ihvertfall sikkert ,det er alltid like irriterende å miste store mengder salt, så det aspektet fra souls har de virkelig klart å fange 😀

Har du spillt/tenkt å spille Salt and Sanctuary?

Bilder: Min PS4
#spill #gaming #blog #synsing #inntrykk #rpg #action #2d #indie #adventure #souls #saltandsanctuary #skastudios

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg