TowerClimb – Inntrykk

I det siste har jeg spilt en del på det nylig utgitte indie platformspillet TowerClimb på PC.
Spillet er et platformspill med tilfeldig genererte brett hvor ens mål er å klatre til toppen av et gigantisk tårn.
Hver etasje av tårnet er altså tilfeldig generert slik at hvert eneste eventyr en starter på blir helt forskjellig fra det andre.

Hovedfokuset i spillet er selve platformingen, altså det å hoppe mellom platformer og komme seg fremover i spillets verden.
Det er fiende ri spillet, men hvoedsaklig bør disse unngås siden en ikke har noen våpen til vanlig.
En kan finne våpen, men disse er ytterst sjeldne.

Dette kan en gjøre ved å hoppe, klatre på vegger og i tak og sprenge vekk platformer med bomber.
En har også et begrenset antall potions tilgjengelig som blant annet lar en hoppe en ekstra gang midt i luften, altså doublejump. En potion som lar en teleportere et stykke frem og en bombepotion som lar en sprenge vekk platformer

. Disse hjelpemiddlene er virkelig nyttige da det fort kan bli vrient å komme seg fremover uten disse.
Det at en har begrenset antall gjør det også ekstra satisfyinjg jo lengre en klarer å komme seg uten å måtte bruke noen av disse.

Synes spillet var virkelig morsomt. Det minner litt om Spelunky bare at double jump potions liksom har tatt over for bombene.
I Spelunky hadde en bombene som en liksom siste løsning for å komme seg videre nedover og innover i gruvene, mens her er jo målet å klatre oppover så her har double jump potions en lignende funksjon.
Det er skikkelig tilfredstillende når en gjør et vanskelig hopp fra en vegg og så elegant tar et dobbelthopp i luften og svinger inn og griper tak i en annen vegg lengre oppe.

En kan også finne diverse midlertidige powetrups rundtom på brettene som double jumps (veldig kjekt å spare en potion), superstyrke som lar en klatre mye kjappere og bombefrukter som lar en kaste en bombe uten å bruke de en har med seg. Det føles så digg når en f.eks finner mange doublejump powerups og kommer seg laaangt opp uten å bruke noen av potions 😀


Når en dør får en denne oppsumemringen med en unik liten tegning som viser hvordan en døde samt hvor langt opp en kom

En kan også finne kister som kan inneholde hjelpemidler som våpen eller annet utstyr. Jeg har funent en bomberang, samt et par sko som lot meg løpe kjappere. Disse kistene er ganske sjeldne som bare gjør det ekstra mosommere når en finner en.
En kan også finne kjøpmenn rundtom på brettene som lar en kjøpe nye potions og andre greier som jeg enda ikke helt har funent ut av 😛


En kan også dytte enkelte blokker

Hemmelige rom og snarveier kan en også komme over og noen av benene har spesielle events som f.eks at banen under en konstant fylles opp med lava slik at en må kjappe seg å klatre oppover for ikke å bli tatt igjen.

Visuelt sett er det kasnkje litt simpelt, men det har en sjarm og er flott animert. Gode lydeffekter har det også, samt stemningsfull musikk og noen awesome musikkjingler som spilles av .rkes når en klarer et brett, gjør det ekstra satisfying å komme seg igjennom brettene 😀
Tight og responsiv kontroll har det også, det føles bra å hoppe og klatre rundt.
Et flott platformspill dette som har den der gode “just another go faktoren”


Thumbs up!

TowerClimb er ute på Steam nå til 100 kr.
Noe du kunne tenke deg å prøve?

Trailer:

Bilder: Min PC og Steam
#spill #gaming #blog #inntrykk #roguelike #platform #indie #platform #2d #towerclimb

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg