Solan & Ludvig Jul i Flåklypa – Hva jeg synes

Jeg så filmen Soland & Ludvig Jul i Flåklypa i går.
Og hvordan var den? Vel, den var helt grei.
Den var veldig flott å se på det skal den ha, men historien var egentlig litt så som så. Føltes ganske velbrukt liksom, uten overaskelser.
Det skjer liksom ikke så mye her. Enkelte karakterer var gode dog, spesielt Ludvig er den soleklart beste karakteren i filmen med sitt nervøse og forsiktige vesen.


Den noe søvninge jorunalisten Melvin

Den søvninge avisjorunalist Melvin var også tememlig morsom til tider synes jeg.
Solan Gundersen likte jeg bedre som en litt mer hardkokt type som han fremstod i Gurin med Reverompa. Her er han langt mer dempet og “søtere”.


Avisredaktør Pløsen

Stemmeskuespillet var også veldig varierende. Det var alt fra bra (Ludvig og Melvin), brukbart (Soland og Reodor) til temmelig dårlig (Redaktør Pløsen). Karakteren Pløsen var generelt ikke spesielt vellaget, det var en slags disconnect mellom mimikken og stemmebruken. Bevegelsene passet liksom ikke overens med stemmen. Dette dro meg ut av filmen nesten hver gang denne karakteren snakket.

Filmen prøver også å la alle sine karakterer snakke på dialekt, men dette virker noe halvhjertet da det bare virker som noen ord er på dialekt mens resten er standard bokmålsaktig som det ellers er i alle dubbede tegnefilmer. Det blir bare så rart når bare enkelte ord er på dialekt, tar en litt ut av det.
Det hørtes mest ut som skuespillerne bare leste opp dialektordene istedenfor å virkelig prøve å snakke på dialekt.
Men nå skal det sies at jeg ikke er noen dialektkjenner så for alt jeg vet er dialekten der filmen finner sted slik. Synes bare det hørtes ganske merkelig ut.

Musikken i filmen var bra synes jeg, et flott orkestrert soundtrack med en fin kjenningsmelodi som kommer og går igjennom filmen.

Hvor Flåklypa Garand Prix føles mer som et merkelig finurlig univers som er morsomt for både barn og voksne føles denne filmen litt mer rettet mot et yngre publikum.
Vil si den er verdt å se selv om den kanskje ikke har like mye sjarm som Flåklypa Grand Prix. Rent visuelt ligger den langt over sin “forgjenger”.


Solan, Reodor og Ludvig fra Flåklypa Grand Prix, De ser nesten litt skumle ut nå synes jeg.

Det er det virkelig lenge siden jeg har sett Flåklypa Grand Prix. Må ta å få sett den igjen snart for å se hvordan den aller i smak nå i forhold til den nye, kan jo være jeg husker den som noe litt annet enn den faktisk er. Figurene der ser nokså merkelige ut nå ihvertfall  etter en er blitt vant til de litt rundere “vennligere” utgtavene i Jul i Flåklypa.

Har du sett Jul i Flåklypa? Hva synes du?

Bilder: Google
#film #flåklypa #solan #Ludvig #reodor #pløsen #stopmotion #animert #dukkefilm #norsk #aukrust #blog #synsing #synes #inntrykk #juliflåklypa #jul

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg