Vanskelighetsgrader i spill – The good and the bad

Vanskelighetsgrader er noe mange spill har.
Du vet lett, normal, hard etc.
Hvordan disse vanskelighetsgradene er lagt opp kan være veldig variabelt.
Vi har den vanlige metoden hvor fiender tåler mere og spilleren tåler mindre. Eller en får midnra ammo og helsegjenstander, har mindre liv etc.
Disse metodene er kjedelige og virker som en lett og kjapp vei å få flere vanskelighetsgrader på fra utviklernes side.

Så har vi en annen vri, nemmelig å gjøre endringer i selve spillet.
F.eks i Halo serien møter en ikke bare flere fiender, men også andre sammensetninger av dem. Det kommer f.eks romskip inn med forsterkninger til fiendenes styrker som det ikke gjorde på normal.
Eller som Bayonetta, Ninja Gaiden og nå DmC: Devil May Cry hvor alle fiendene en møter er nye grupperinger, io tilegg til at de tåler  enn før samt kan være mer aggressive. Siden det å slåss med fiender er selve kjernen i disse spillene gjør det jo at en faktisk nesten får et helt nytt spill å spille på pr vanskelighetsgrad.
Skulle ønske flere spill gjorde mer arbeid med vanskelighetsgradene sine!

Bilde: My iphone

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg