Things I don’t like about Epic Mickey

Det er et par ting jeg virkelig ikke liker med Epic Mickey.
Et av hovedelementene i spillet er thinner og paint mekanikken.
Den består i av Mikke er utstyrt med maling og malingsfjerner, og disse kan så brukes til å viske ut og regenerere verden.
Ser du f.eks en ødelagt statue kan en spraye maling på den for å fikse den, eller f.eks kan en spraye malingsfjerner på den for å fjerne den helt og se om det kanskje var en hemmelighet inne i den.
Disse to er også spillets definisjoner på å være snill og slem, der maling er snill og malingsfjerner er slem.
Litt pussige greier.


Under spillets gang blir en lært opp til at alt som fjernes med malingsfjerneren kan gjenskapes med malingen etterpå, så f.eks begynner en etterhvert å bli vant til å eksperimentere med å spraye malingsfjerner på ting for å se etter skattekister og slikt for så å fikse dem etterpå med malingen.

Spillet forteller en tilgomed at husk på det er ikke alltid en får den beste løsningen med å bare være snill og bruke maling på alt.

Men problemet er at spillet er ikke konsekvent med dette. Etter at jeg var ferdig med alle oppdrag i en nedbrutt fornøyelsespark kom jeg nemmelig over en pumpe. Denne kunne fylles enten med malingsfjerner eller maling. Og siden spillet jo fram til da hadde lært meg opp til at en alltid ville kunne fikse ting en ødelegger med malingsfjerner etterpå fylte jeg den med malingsfjerner ifall det ville få frem noen hemmeligheter. Hvorpå spillet klagde over hovr slem en var som ødela fornøyelsesparken helt istedenfor å fikse den. Pumpen var nå helt ødelagt og kunne ikke fylles opp med maling for å fikse parken. Jeg stod altså nå igjen med en beslutning jeg ikke ville tatt hadde jeg visst at jeg ikke kunne gå tilbake på den da jeg jo selvsagt ville fikse parken.

Virkelig dårlig designvalg dette, ikke villede spilleren til å tro en ting for så å plutselig ta helomvending.
Og selvfølgelig ble det savet akkurat da pumpen ble ødelagt så jeg må begynne helt på nytt.

En annen ting spillet ikke gjør er å fortelle spilleren når en ikke vil kunne dra tilbake til et sted igjen.
F.eks kom jeg over et nytt område en gang og som vanlig ville jeg gjøre alle quests og utforske overalt før jeg gikk videre, men opps der gikk jeg visst inn den gangen som førte videre til neste område og nope det er umulig å gå tilbake.
Ingen advarsel fra spillet eller tegn på dette fra spillets side overhodet så jeg måtte begynne på nytt den gangen også.
også virkelig slappt spilldesign.

Spillet ellers er ikke så verst, men så utrolig irriterende at en hele tiden må være på vakti for ting som dette her.

Har du spillt Epic Mickey?

Bilder: Google og my iphone

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg