Resident Evil 6 – Førsteinntrykk


Da har jeg spillt litt resident evil 6 og har noen små synspunkter.
Det virker dessverre som et steg ned fra de forrige spillene så langt.
Det virker rett og slett slurvent satt sammen, stivt og rotete.
Spillet er så fokusert på å gi oss en spesifik opplevelse at alt ofres. En ledes bare rett igjenom og har tilogmed en markør på skjermen som alltid viser hvor en skal gå for å komme videre.
Og la oss ikke glemme den tdatastyrte partneren en har som leder vei og skyter fiendene dine for deg.

En vet aldri riktig hvilke spillmekanikker en har tilgjengelig til enhver tid da en i ene øyeblikket bare kan gå sakte rundt uten å kunne skyte, så sprinter plutselig karakteren av seg selv, så deretter kan en omsider sprinte og skyte på egen kommando.
Det virker som hver eneste gang utviklerne hadde valget mellom gameplay og story så vant storyen.
Istedenfor å ha et solid gameplay i bunnen med spillmekanikker en kan stole på må en her slavisk følge den løypen spillet legger opp. Nå skal du springe, nå skal du skyte, nå skal du gå rundt og høre på karakterene prate uten å kunne gjøre noe annet.
De har og klart det kunststykket å gjøre det vanskeligere å se objekter en kan plukke opp en før.

I tilegg er kontrollen knotete og coversystemet er bare å glemme å bruke, en må holde inne sikteknappen for å gå i cover noe som gjør det helt umulig å benytte seg av dette i en kampsituasjon.’
Stemmeskuespillet har generelt vært bra bortsett på et par små bipersoner hvor jeg fikk asosiasjoner til god gammel crappy resident evil voice acting.

Selve skytingen er ikke helt ille, selv om den og virker mer janky, slurven og rotete enn de forrige spillene.
I re 5 kunne en f.eks trampe i stykker hoder på zombier om en stod plassert riktig og zombien lå på bakken. Når en gjør det her merker en at spillet ikke vet om hodet skal sprenges el ikke, det sprenges litt etter en har truffet. Dette var ikke faktum i re 5.
I re 5 kunne en også utføre spesielle nærkampangrep på fiender når disse var stunnet, i re 6 virker det helt tilfeldig når spillet vil la en utføre slike så en blir ofte sittende å trykke på nærkampknappen etter å ha slått eller skutt litt på fiender i håp om at en vil utføre et avslutningsangrep.
Slikt slurv som dette trekker ned helhetsinntrykket.

Men som sagt jeg har bare spillt spillet litt så det har fremdeles godt med tid til å forbedre seg.
Forhåpentligvis er jeg fremdeles i opplæringsfasen av spillet.

Har du spillt re 6? Hva synes du så langt?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg