De skummleste spillene jeg har spillt (hvilke er dine?)


I disse Halloweentider hvor en gjerne ser skummle filmer må en ikke glemme at det finnes jo skummle spill også.
Det aller skummleste spillet jeg har spillt må være Silent Hill 1(ps1) eller 2(ps2, pc, xbox).
De spillene har virkelig guffen stemmning, når jeg spiller dem jeg egentlig mest lyst å bare slå av for å komme meg vekk derfra hehe.
I Silent Hill 1 og 2 utforsker en byen SIlent Hill, byen er forlatt og befinner seg i en tett tåke slik at sikten er vedlig dårlig.
En ser ikke langt fremfor seg, og hvem vet hva som befinner seg der borte i tåken?
Lite våpen og gjenstander gjør at en hele tiden er på tå hev, livredd for at nye monstre skal hoppe frem.
Men jeg vil ikke si de er det beste skummle spillene.
Silent Hill spillene er kanskje kjempeskummle, men de er ikke særlig morsomme å faktisk spille, kampsystemet er skikkelig dårlig og utilfredstillende, og fiender tåler så sinnsykt mye at en blir stående å slå på dem i eveigheter.
Når spill ikke er morsomme å spille da spiller liksom resten liten rolle.


Det beste skummle spillet jeg har spillt er Resident Evil til Gamecube, spillet er skummelt, men er også virkelig morsomt å spille, kampsystemet er veldig bra og våpnene føles tilredestillende å bruke.
Det er ikke fullt like skummelt som Silent Hill spillene, men egentlig er det en bra ting, da får jeg jo spillt dem mere, og må ikke slå av hehe.
I Resident Evil utforsker en en gigantisk villa full av zombier og andre monstre, ikke bare må en hanskes med ovennevnte zombier, en må også kalre seg med det lille en finner av våpen og ammunisjon og helsegjenstander.
Her gjelder det å spare på allt en finner for det er ikke mye av det, dette gir spillet et ekstra spenningsnivå da en selv må prioritere hvordan en skal bruke utstyret sitt. Skal jeg bruke pistolen mot denne zombien slik at jeg får drept den på lang avstand og ikke tar skade? Eller skal jeg prøve meg med kniven og spare ammunisjonen til en vanskeligere fiende?
Samme med helsegjenstander, skal jeg bruke helsesprayen nå eller vente til jeg har mistet mere liv slk at jeg får mere ut av den? En har også begrenset plass til å ta vare på gjenstander så har må en tenke seg nøye om hva en skal ta med seg. Dette gir spillet en god følelse av at selv må sørge for å overleve i det gigantiske huset.
Det er ikke uten grunn at Resident Evil sies å ha skapt sjangeren survival horror.
Mens en utorsker villaen finner en også diverse notater og dagbøker som beskriver de tragiske hendelsene som har funnet sted i det gigantiske huset. Disse blir litt som små noveller og bidrar både til å gjøre stemningen skummlere samt å gi spillet mer bakgrundshistorie.
Huset har også en masse hemmelige ganger og kroker, som en gjerne kommer til ved å løse diverse gåter, f.eks en finner et skjold, hmm, hvor var det nå jeg så et hull i en vegg med omriss av et skjold igjen?
Resident Evil er et av mine favorittspill og anbefales virkelig på det varmeste!

Spillet finnes både til Gamecube og Wii.

Hvilke er de skummleste spillene du har spillt?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg