Nye spill jeg har testet i det siste

Jeg har faktisk prøvd en del nye spill den siste tiden.
Tenkte jeg skulle skrive litt om dem ifall noen andre kanskje kunne vært interessert i å prøve dem.

The Binding of Isaac
Dette er et nytt lite nedlastbart spill fra den ene av spillutvikleren Team Meat, som stod bak det ganske populære nedlastbare spillet Super Meat Boy.
Spillet har en ganske så m orbid story og setting.
En har rollen som den lille gutten Isaac som må gjemme seg i kjelleren for å unnslippe sin gale mor.
Spillet er en slags blanding av templene i de første Zelda spillene og en roguelike. Altså et rollespill med tilfeldig genererte brett (spillet blir annerledes hver gang en spiller), hvor en finner massevis av gjenstander, fiender og hemmeligheter rundt enhver sving.

Det hele sees ovenfra slik som i de gamle Zelda spillene, en utforsker rom i kjelleren og det gjelder å komme seg helt ned til slutten hvor en så skal beseire moren the Isaac.
Det morsomme med dette spillet er det at allt er annerledes hver eneste gang en begynner på nytt, rom, gjenstander, fiender, allt er forskjellig. Hvem vet hva en vil finne i neste rom? Det kan være en skattekiste, en enarmet banditt, fiender, en miniboss, penger, gjenstander, piller, you name it.
Det gjør det veldig morsomt å utforske siden en aldri vet hva en vil finne.

Spillet er bra vanskelig dog, og en har bare ett liv, når en dør må en begynne helt forfra igjen, noe som kan gjøre en litt utbrent om en hadde kommet bra langt ned og fått oppgradert Isaac temmelig mye.
Allt i allt et morsomt lite spill.

Det kan kjøpes på Steam for ca 35kr.

Might & Magic: Heroes VI demo
Jeg har alltid lit de første spillene i Heroes of Might & Magic serien, men etter nr 3 gikk det fort nedover for min del og jeg har fallt av serien.
Nå har de visst skiftet navn på serien fra Heroes of Might & Magic til Might & Magic: Heroes VI av en eller annen pussig grunn.

Tenkte jeg skulle gi demoen en test og må si jeg synes faktisk det var ganske morsomt.
Det minnet meg egentlig ganske mye om de gode gamle spillene, bare med ny flott 3d grafikk.
Spillet er et omgangbasert strategi rollespill. En har sin hovedkarakter som er en helt en styrer rundt på spillets verden, her utforsker en omgivelsene etter skatter, resursser, etc. Når en så støter på en fiende er det tid for kamp.
En har også andre enheter med seg og i kamp trer disse fram for å slåss sammen med din helt.

Det hele er rundebasert slik at en trenger ikke stresse, her kan en tenke seg om så lenge en vil får en gjør noe.
Gode animasjoner av ens enheter i kamp gjør det tilfredstillende å slåss. Gode effekter og lyder gjør også sitt.
Et annet hovedelement i spillet er byene.

En har altså byer, her kan en bygge nye hus som så vil produsere nye kampenheter eller andre bonuser for laget sitt. For å utvide byen sn trenger en resursser, som en enten kan finne rundtom i spillets verden eller få fra skoger eller gruver ( vel ihvertfall i de forrige spillene, jeg har ikke kommet så langt i dette enda). Synes det er morsomt med disse byene, det blir liksom et strategispill som ligger oppå rollespill/taktiske kampspillet.

Dessverre vil hele spillet ha den der forferdelige online kopibeskyttelsen fra Ubisoft så det blir ikke noe kjøp fra meg.
Som jeg haaaaaater slike kopibeskyttelser, at de ikke skjønner at de bare taper salg på det, piratene får jo tak i spillet uansett de..

Demoen kan lastes ned fra Steam og andre steder

Dungeons of Dredmor
Dette er et anet roguelike spill, bare i litt mer tradisjonsrik forstand.
En lager sin helt, gir ham egenskaper utifra et valg på masevis, jeg gav min en fedora, samt å bli bedre med sverd, kunne lage feller og et par til jeg ikke kom på i farten.
Så drar en på eventyr i spillets verden, som er helt tilfeldig generert, slik at hver eneste gang en starter vil det være nye skatter å finne, fiender å banke, og hemmeligheter å finne. Kjempemorsomt.
Spillet er omgangsbasert på en måte, det vil si, går du et skritt går spillets verden et skritt, litt vanskelig å forklare, men det gir deg all den tiden du måtte ønske til å tenke samtidig som spillet ikke er tregt som noen andre omgangsbaserte spill kan være.
En banker latså monstre, finner skatter, får quests, finner nytt utstyr, går opp i level, kort sagt drar på eventyr.
Og igjen, det som gjør det så morsomt er at allt er helt tilfeldig generert, det er uendelig antall eventyr å oppleve i dette spillet.


Spillet har også en morsom humoristisk stil, med morsomme beskrivelser av gjenstander, se bare på bildet over 😉

Anbefales til alle som liker rollespill, evigvarende spill, morsomme spill.

Spillet kan kjøpes på Steam for ca 23 kr.

Noen som synes noen av disse virket interessange?

The Binding of Isaac

Might & Magic: Heroes Vi

Dungeons of Dredmor

Bilder; min pc, Google og Steam

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg