Hva jeg synes: Inception

Da har jeg endelig fått kommlet meg til å se Inception.
I know, jeg er treg 😛
Tja, den var ikke så verst.
Ikke så fennomenal som sitt rykte kanskje.

Filmens handling spinner rundt konseptet å gå inn i folks drømmer.
Leo Dicaprio jobber med å hente ut informasjon fra folks drømmer og får en mulighet han ikke kan si nei til.
Gjør det umulige, plant frøet til en ide i en annens drøm..

Gode skuespillere, ikke sett særlig med Leo Dicaprio før, men må si han funket nå egentlig ganske bra her.
Tom Hardy var også god, virket som han virkelig lekte seg med rollefiguren sin, litt over the top kar hehe.
Synes filmens plot og konsept var mer kronglete og innviklet enn det hadde trengt å være dog, de brukte jo nesten halve filmen bare på å lære publikum reglene for drømmene.
Synes det var litt synd at en del av karakterene i filmen såvidt blir viet særlig tid, enkelte av dem er liksom bare der, de gjør bare jobben sin uten å egentlig gjøre særlig av seg.

Når selve eventyret er igang ca halvveis inn i filmen blir det litt mer fart i sakene.
Nolan gjør sitt bste for å gjøre plottet enda litt mer kronglete, men ting går kjappere her og har mer driv.
Morsomt den drømmen som virker som den er snytt ut av en god gammel James Bond film.
Ellers må jeg si jeg synes kanskje de ikek gjorde så mye ut av selve drømmene som dekunne, hadde kanskje forventet litt mer spektakulere effekter i drømmene og, men de prøvde jo å holde ting på et relativt realistisk og jordnært nivå da så det er forståelig at de ikke gikk all out på den fronten.

Ellers var historien i filmen ganske interessang, Leo’s karakters reise føltes nesten litt malplassert når filmen svinger over til action action, men klart de som vil ha litt pangpang må jo bli underholdt de og.
Det som trakk mest ned for meg var altså det at det tok så fryktelig lang tid før filmen kom virkelig igang, altfor mye tid brukes på å forklare reglene drømmene og bringe sammen de forskjellige karakterene.
Eller, problemet er vel mer at den delen av filmen rett og slett ikke fenget meg nok.

Men alt ialt var jo filmen ganske bra så jeg kan vel egentlig anbefale den om en vil ha en actionfilm med litt tenking attåt 😉

I rollene finner vi:
Leonardo DiCaprio
Ken Watanabe
Joseph Gordon-Levitt
Marion Cotillard
Ellen Page
Cillian Murphy
Tom Hardy
Tom Berenger
Michael Caine

3 kommentarer
    1. Jeg liker virkleig godt denne filmen. Er overhode ikke enig at de bruker for lang tid – men det betyr jo ikke at ikke du kan syntes det – jeg er bare uenig. Jeg liker når man får tid til karakterene, og å bygge opp historien. Ikke så stor fan av filmer hvor man bare får “her er de! Let the action begin – just don’t give a crap about depth or story.” (Joda, av og til – og dersom de får det til).
      Tom Hardy er strålende, og Leonardo er en langt bedre skuespiller en mange menn tror. Jeg kunne ikke klare ham før, men jeg måtte nok spise den hatten – for han har gjort alt for mye bra til at jeg kunne fortsette å mislike ham.
      Jeg syntes Nolan laget en spektakulært flott film i Inception. Men den gjør seg unektelig bedre på kino 🙂

    2. bumblebenni: Jeg tror du misforstod her, eller jeg beskrev hva jeg mente litt dårlig. Jeg liker når filmer bruker tid på karakterene sine og bygger opp storyen og slikt. Jeg sanvet ikke pangpang, langt derifra, jeg synes bare rett og slett første halvdel av filmen kunne vært mer egnasjerende. Heck se på The Prestige, som er min favorittflm av Nolan. Der er det ikke mye pangpang 😉

    3. The Prestige er temmelig ålreit den 🙂
      Men den så jeg rett etter jeg hadde sett The Illusionist og jeg syntes den var langt bedre (jeg sammenligner kun fordi de kom ca samtidig og hadde litt samme tema).
      Men jeg liker god Prestige også altså.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg