Monkey Island 2 – Amiga

Ahh de gode gamle dager… da spill kom på disketter.
Sprøtt å tenke på at det nok finnes en del som ikke vet hva disketter er engang hehe.
Her har vi Monkey Island 2 på Amiga (en spilldatamaskin fra 80 tallet).
Virkelig flott cover synes jeg, både forsiden og baksiden. Oser liksom eventyr av det.

Spillet er et såkalt point and click eventyrspill, hvor en bruker muspekeren til å bevege seg rundt i spillets verden finne objekter, løse problemer og snakke med folk. Monkey Island 2 er et humoristisk eventyrspill satt til karibien med pirater og voodoo med litt zombier og slikt attåt 😛
Og er kjent for å være en av de aller beste eventyrspillene, personlig ofretrekker jeg oppfølgeren Curse of Monkey Island.
Spillet finnes også til PC og MAC.

Husker enda jeg var innom den lokale Spaceworld butikken i tja står 1991 på esken så var sikkert da.
Vanligvis var spill på en til to disketter på den tiden, men Monkey Island 2 var ikke et helt vanlig spill.
Det var nemmelig på 11 disketter!!

Og tro det eller ei, når jeg kom hjem oppdaget jeg at et par av diskettene faktisk manglet!
Så da var det å kontakte Spaceworld å få dem til å bestille inn de manglende diskettene.

Heldigvis kunne spillet spilles et stykke uten de aktuelle diskettene så jeg fikk ihvertfall begynt på det.
Husket at en sikkert måtte skifte disketter 4 -5 ganger bare for å starte spillet.

Men når en bare hadde en diskettstasjon og ikke harddisk så var det jo ikke annet å gjøre.
Jeg var bare glad jeg faktisk kunne spille spillet. Så fikk det heller være at jeg ofte måtte bytte disketter flere ganger bare for å gå in i neste rom i spillet.

Ta en titt på bildene davel, er det ikke noe annet enn dagens spillcovere?


Framsiden av spillet, snakker om fint coverbilde.


Baksiden, legg merke til bilde i bakgrunnen, som sagt, oser eventyr.


Her er de av diskettene som var i esken nå, lurer på hvor resten har tatt veien?
Håper jeg finner dem igjen. Det fulgte med et kodehjul også, men det er jeg dessverre heller ikke sikker på hvor er. Samme med manualen


Disk 11, tror kanskje denne var en av diskettene jeg manglet.
Vært morsomt å testet om spillet faktisk funket enda..

Bilder: Ehh, meg 😛

5 kommentarer
    1. Åh, good old days. Det var liksom noe eget å installere spill med diskett 🙂
      Monkey Island er noe av det beste som er laget av spill i mine øyne, dvs jeg elsker 1, 2 og 3 – mens 4 var en sørgelig nedtur grafikkwise.
      Jeg mener høydaren var 3. Det var bare noe med gameplayet og karikaturtegnigene og alt som passet perfekt.
      Ja, også kjenner jeg en fyr som er identisk på Guybrush. Han liker dårlig når vi bringer det på bane av en eller annen grunn 🙂

    2. bumblebenni:

      Ja, en ting var å installere fra diskett, en annen ting var å spille fra disketter, uten alle diskettene 😛

      Monkey Island serien er brilliant. Treeren er deffinitivt best, et av mine favorittspill. Utrolig så forsegjort og polert det spillet er på alle måter, allt klaffet der. Finner alltid noe nytt morsomt i det når jeg spiller det på nytt. “If you squint and turn your head it looks like a bunny” 😀

      Er også enig i at Monkey 4 var en stor nedtur, grafikken var nå så, men kontrollen og storyen og ja allt var bare rot der.

      Det femte spillet i serien som kom ut i 2009 er også veldig bra, Tales of Monkey Island heter det. Anbefales virkelig om du liker serien.

    3. bumblebenni:
      Spillte det på pc selv, men testet en demo av PS3 versjonen og virket veldig bra overført til konsoll synes jeg.
      Veldig bra spill det, en ordentlig oppfølger, i motsetning til Monkey 4..
      Du har fremdeles mye godbiter i vente 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg