Spill som ikke lever opp til forventingene

Det er alltid irriterende når spill ikke lever opp til ens forventninger.
Har du noen spill som ikke levde opp til forventningene dine?

Her er et par spill som ikke levde opp til mine forventninger.


Brutal Legend
Dette spillet så på forhånd ut til å være et actionspill satt i en Heavy Metal inspirert middelalder verden.
Med gasnke god slåssing og morsom historie, samt ens trategidel, hvor en kontrollerte armeer i kamp.

Det skulle vise seg at slåssingen slettes ikke var noe særlig, det føltes veldig stivt og det var veldig få knep å velge mellom. I tilegg slåss en knapt selv knapt noe i spillet overhodet, 99% av spillet foregår i denne strategidelen, hvor en flyr over slagmarken og dirigerer ens armeer i kamp. Dette systemet funket ikke bra synes jeg, en blir liksom ikke særlig involvert i kampen når en bare farter rundt og dirigerer.

Hele spillet føltes også noe slurvent og stivt og egentlig ganske klasket ihop.
Spillet foregår i en såkalt åpen verden, hvor en kjører rundt i bilen sin på leting etter oppdrag.
I tilegg til historie oppdragene finnes det også en del ekstraoppdrag, disse ekstraopdragene er helt ubrukelige, de er klin identiske, de har tilogmed akkurat samme dialog før de startes. Virker som utvikleren liksom følte at de måtte jo ha masse fler oppdrag for at spillet skulle vare litt lengre og bare hev ihop et par oppdrag og kopierte dem utallige ganger.

Stemmeskuespillet på hovedpersonen som gis av Jack Black var også ikke helt supert, virker som herr Black holder mye tilbake i fremførelsen i motsetning til hva han ser ut til å gjøre i alle filmene sine.

Så dette spillet var ikke særlig bra synes jeg, og jeg har derfor ikke klart det, det står i hyllen enda og jeg vet ikke om jeg kommer til å gidde å gi det enda flere sjangser.

Castlevania Lords of Shadow
Dette spillet var jeg veldig positivt innstillt til og spent på etter å ha testet demoen.
Det virket veldig pent og forsegjort, kampsystemet virket ikke så verst og musikken var veldig flott også.
Så når jeg fikk tak i dette spillet rundt lanseringstider til halv pris ble det såklart kjøp.

Etter å ha fått spillt det litt må jeg si at jeg dessverre ble skuffet.
Spillet var riktignok pent og musikken var fremdeles veldig flott, men det føltes stivt og f.eks karakteren en styrer føles ikke som han faktisk går rundt i miljøene, føles bare som han glir over bakken uten å liksom passe inn.
Veldig ofte er også kameraet zoomet skikkelig langt ut, slik at karakteren en styrer b are blir et lite knøtt på skjermen.

Når jeg prøvde demoen fikk jeg inntrykk av at dette var et actionspill, med et greit kampsystem.
I realiteten går store deler av spillet ut på utforsking, gåing og klatring og enda mer gåing.
Og dette behøver jo ikke å være en negativ ting i et spill, det å utforske miljøene, l og klatre rundt i terrenget kan være kjempemorsomt det.

Det er bare at dette spillet rett og slett ikke er laget for slikt, for når jeg sier utforske miljøene mener jeg ikke at spillet er åpent og en kan gå overalt og klatre rundt. En er aldri fri til å utofrske, den eneste utforskingen i spillet er hvor er liksom utgangen til neste skjerm, eller hvilke av disse grenene lar spillet meg få lov til å ta tak i for å slenge meg videre. Spillet er 100% rett frem, en kan bare gå en vei, og på den veien er det vanligvis mye utrolig stiv og kjedelig klatring slenging og gåing uten kamper.

Som sagt klatring og sånt kan være kjempemorsomt det, bare se på Prince of Persia spillene, men her er det liksom egentlig ikke noe en gjør selv, en kan bare gjøre akkurat det en må for å komme videre så på en måte blir all klatringen og slengingen som en filmsekvens en liksom bare setter igang når spillet sier det er greit.

Kampene i spillet er også virkelig stive og uoversiktilige, en føler aldri at en har full kontroll over situasjonen, og det ødelegger utrolig mye. Når som helst kan ens motstandere finne på å angripe deg uten forvarsel og en står da maktesløs til å forsvare seg og må bare ta imot slagene.

Historiemessig og visuelt sett har også dette spillet null å gjøre med de tidligere Castlevania spillene, hadde en ikek blitt fortalt at dette var Castlevania ville en aldri i livet gjettet på det.
Borte er den gotiske skikkelig dystre verdene, her er det fine grønne skoger og typisk middelalder setting.
Nei gi meg heller gode gamle 2D Castlevania spillene.

Vanquish
I motsetning til de forrige spillene jeg har nevnt har jeg klart å la være å falktisk kjøpe dette spillet.
Her var demoen heldigvis nok til å stoppe meg.

Vanquish var et spill jeg var litt positivt innstillt til på forhånd.
Mye pga. utvikleren Platinum Games, som stod bak det fabelaktige Bayonetta.
Jeg håpet dette skulle bli like bra, men den gang ei.

Spillet er et tredjepersons actionskytespill.
Problemet er bare at det er utrolig kaotisk og uoversiktlig.
En føler aldri at en har skikkelig oversikt over situasjonen da det pøses ut fiender mot deg fra alle retninger hele tiden.
Skulle en være så uheldig å komme i nærkamp mot en fiende må en belage seg på problemer da kontrollen er virkelig dårlig i nærkamp i dette spillet. Det virker ikke som spillet egentlig var laget for nørkamp og nevnte nærkamper består ofte i frenetisk trykking på kanpper i håp om å få slått vekk denne fienden som forvirret seg for nærme.

Historien og settingen i spillet er også fryktelig kjedelige greier, veldig standard sci-fi. Og karakterene er så dørgelige uinteressante og kjedelige, og dialogen er ja du kan nok gjette det, utrolig klisje og uinteressant.

Men det viktigste er jo selve spillbarheten, og det er bare ikke morsomt å spille spillet, en blir bombardert hele tiden og pga kontrollen og spilldesignet føles det frustrerende.

Så dette spillet er jeg glad for at jeg klarte å la være å kjøpe. Takk for demoer.

Dette er bare noen spill jeg kom på i farten som ikke levde opp til forventningene mine.
Noen andre som har opplved at spill ikke har levd opp til ens forventninger?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg