Flerspiller ødeleger spill?

Det har kommet en ny trend i spill de siste årene som jeg synes er bekymringsverdig.
Det har nemmelig blitt sånn nå at “alle” spill må ha flerspiller nå for tiden.
Det har kommet til det punktet nå at flerspiller tar prioritering foran selve enspilleropplevelsen
Før i tiden var flerspiller bare en kjekk liten bonus, nå virker det som om det er her selve fokuset ligger.

Gang på gang når et nytt spill annonseres i disse dager uten flerspiller så ropes og skrikes det etter flerspiller. Hva er det med spillere nå for tiden? Er de så konkuransepreget at de rett og slett ikke bryr seg om enspiller? Handler alt bare om å bli best?

Flerspiller kan jo være morro det, men når jeg setter meg ned og skal nyte et spill så spiller jeg stort sett alene.
Det er da jeg får levd meg skikkelig inn og får med meg alle detaljene, historien, kort sagt synes jeg det er da en får med seg hele opplevelsen. Eller ihvertfall brukte det å være sånn.

Nå er det kommet til det punktet at det virker som spill lages for å kunne spilles sammen med andre, og om en skal spille alene må en slite med datastyrte kompanjonger som skyter fiendene for deg, viser deg hvor du skal gå. Ja kort sagt spiller spillet for deg. Dette synes jeg er en fryktelig dårlig trend og svekker enspilleropplevelsen betraktelig.
Jeg er ikke interessert i bli ledet rundt når jeg spiller, ei heller i at datakompanjonger gjør arbeidet for meg. Det er jo selve spillet!

Og det er bare ett eksempel, i mange andre spill sliter en med skikkelige ulemper om en vil spille alene.
En kan f.eks finne områder i spill en rett og slett ikke får tilgang til om en ikke spiller med andre.
Det skal ikke være slik at en skal være avhengig av andre for å den fulle spillopplevelsen.
Da spiller en ikke lenger på sine egne premisser, men på andres.

Flerspiller, spesielt å samarbeide mot datamaskinen kan være veldig morro det med folk en kjenner, men det er liksom en bonus til selve enspillerdelen. Noe en tar frem når en har besøk eller noen venner vil spille.
Skrur vi klokken tilbake en del år var flerspill nettopp det, en kjekk ekstrafunksjon som var der når en hadde bruk for den.

så være så snill utviklere, ikke ødelegg enspillerdelen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg