Kjenningsmelodier, hvor ble de av?

En ting jeg har tenkt på de siste årene og som nok en gang slo meg da jeg så Back to the Future filmene igjen her forleden er hvor har det blir av kjenningsmelodiene i dagens filmer?
Før i tiden, på 80 og 90 tallet var det som om så å si alle filmer hadde en god ofte symfonisk kjenningsmelodi, som gikk igjen i forskjellige versjoner og arrangementer gjennom filmen.
Ta bare Indiana Jones, Star Wars, Back to the Future, Jurassic Park, Superman, Batman osv.
Jeg har alltid vært veldig glad i filmmusikk, og ofte er kjenningsmelodiene til filmer veldig fine.

Jeg husker jeg var på kino og så filmen “The Time Machine”. Jeg ble langt mer imponert over filmens musikk enn selve filmen.

Men så etterhvert som årene gikk virket det som om det ble mindre og mindre kjenningsmelodier i filmer. Det var som om en eller annen kar oppi i Hollywood fant ut at “nei hardrock og metal, det er det unga vil ha” “og om de absolutt må ha symfoni musikk til filmen så skal de ihvertfall ikke få en kjenningsmelodi.”

Superheltfilmer er jo en sjanger som brukte å ha kjenningsmelodier.
Jeg husker enda da jeg så Daredevil filmen og det var absolutt ingen tegn til noe kjenningsmelodi i filmen overhodet, bare noe metallrock greier som det virket som de bare hadde klaska ihop.
Spider-man filmene har jo på en måte et tema, men jeg har alltid synes at det er et ganske tynt et og ike noen skikkelig kjenningsmelodi. De nye Batman filmene har bra god musikk, men heller ikke dem har noen klar kjenningsmelodi.

Det er likevel unntak, ta for eksempel Harry Potter filmene, de  har en skikkelig kjenningsmelodi, for øvrig skapt av komponisten John Williams som komponerte musikken til de to første filmene i serien.
Ett annet unntak er filmen “Kick-Ass” som har en veldig god kjenningsmelodi som går igjen gjennom filmen i forskjellige versjoner.
Kick-Ass har den beste nye film musikken jeg har hørt på lenge. Den har både en kjempeflott kjenningsmelodi og andre flotte musikalske temaer.

Så får en håpe dette er tegn på at kjenningsmelodier er på vei tilbake i filmer igjen.

Her er et utvalg av versjoner av Kick-Ass kjenningsmelodi slik den høres ut gjennom filmen :

“The Armenian Superhero”

“The man in the mirror”

“I’m Kick-Ass”

“Marshmallows”

“No Power, No Responsibility”

“Flying home”

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg